Horloge opwinden of stilstaan?

Hallo, even een vraagje, is het beter om een horloge (automaat) constant te laten lopen of is het niet erg om hem een paar weken of maanden te laten stilstaan.
Of is het net zoals bij een auto veel gebruiken is beter voor de motor dan de auto maanden in de garage laten staan (olie wordt dik).

Groetjes

Hennie :slight_smile:

Het is beter als het horloge blijft lopen

Kan je gerust maanden laten stilstaan. In de winkel liggen de automaten ook stil.
Ik persoonlijk laat mijn automaten ook stil staan, minder sleet. :smiley: en minder werk.

mvg,
Freddy

Mijn B&M automaat ging onlangs, nadat ie een weekend had stilgelegen, niet meer zomaar aan de gang (zoals ik dat toch gewend was…). Even de tijd verzetten naar de actuele tijd leverde niet het gewenste resultaat, pas toen ik de kroon (opnieuw) terugduwde in het horloge, begon ie weer te lopen. Het leek erop dat ie dat tikje dat je dan voelt even nodig had. Moet ik em een keer laten nakijken?

Bart

Nadat een automaat een wat langere tijd heeft stilgestaan is het raadzaam een starthulp te geven door deze gewoon wat op te winden.

Marley

Als je de kroon uittrekt hoort ie stil te staan.
Ik wind m’n automaten altijd even op als ze stil hebben gestaan. Je moet dan toch de tijd instellen.

Als er een stopsysteem in het uurwerk zit. Is een hendeltje dat bij het uit trekken van de kroon, tegen de onrust of balans komt en zo het uurwerk doet stoppen. Heeft meer als doel het horloge op de seconde te laten vertrekken.

Een automaat die stil gevallen is doordat de veer volledig afgelopen is, kan men gerust opwinden met de kroon, bv een tiental keer draaien aan de kroon. Moet normaal voldoende kracht geven aan de veer om het horloge te laten juist lopen. Bij een automaat kan men blijven opwinden, maw. wanneer de veer volledig opgewonden is zal deze gaan doorslippen in de veertonwand, kan men niets fout mee doen. Bij een handopwinder is aan de veertonwand een haak waar de veer aan bevestigt is en zal men kunnen opwinden totdat de veer aan de haak trekt en men een weerstand voelt.

Freddy

Ik heb begrepen dat de olie kan uitdrogen en dat het daarom beter is een automaat te laten lopen…

Zal niet uitdrogen door stil te staan, maar door ouderdom.
Een horloge dat warm ligt, op verwarming, in de zon of etalage is minder geschikt voor de olie.