Horloge Opwinden..?!

Beste horlogekenners van Nederland.

Ik heb pas een horloge van mijn opa gekregen maar het probleem is dat hij niet meer loopt. De secondewijzer is zover ik weet ‘automatic’. Zodra ik het pinnetje eruit trek en naar voren draai draait de secondenwijzer weer door voor een tijdje, maar dit duurt nooit lang.
Ik heb mij laten vertellen dat ik deze horloge moet opwinden - maar HOE?! -
Zou iemand mij kunnen vertellen of mijn horloge kapot is, en/of ik hem moet opwinen en dan natuurlijk hoe.
Alle bruikbare informatie is welkom en stel ik zéér op prijs van jullie.

Alvast bedankt…!

Mvg Szilárd

Voor reactie AUB via mail: zero_four_six@hotmail.com

Hoe een horloge op te winden?
Pak de kroon (steekt normaal geproken rechts uit de zijkant van het horloge) met duim en wijsvingers vast en draai het voorzichtig met de klok mee (van links naar rechts) rond.
Gaat dit niet dan is je horloge kapot of het is een duikhorloge met geschroefde kroon. Maar van het laatste gaan we maar even niet uit.
Gaat het wel, dan draai je door tot je weerstand voelt. Is het horloge niet kapot loopt het nu, loopt het nu niet is het kapot en zou ik er mee naar een horlogemaker gaan.

Zo te horen heeft hij het goed gedaan, alleen niet lang genoeg! Blijven draaien, blijven draaien! :slight_smile:

vaak kun je een automaat ook met de hand opwinden maar enkele modellen niet.
beweeg het horloge een paar min heen en weer en ga hem dan gewoon om de pols dragen. loopt hij nu nog niet dan is deze defect.

gr mal

Wij willen foto’s…