Horloge opwinden

hallo

ik heb vandaag een horloge binnen gekregen met Handmatig opwinden
nou heb ik dat ding weet ik hoeveel opgewonden maar hij blijft neit langer als een minuut lopen

wat doe ik verkeerd en hoe meot ik geod opwinden…?

alvast bedankt

gr koert

ik hebd it horloge https://wereldhorloges.nl/wereld_details/2891/aeromatic_1912

Ik vrees dat je horloge reeds kapot is…
Maar misschien heeft er iemand hier ervaring … ?

Allereerst welkom op dit forum. :slight_smile:

Normaal gesproken wind je “dat ding” ongeveer 20 keer op en zou die makkelijk een aantal dagen moeten blijven lopen. Misschien omdat 'ie nieuw is dat het nu iets meer moet zijn, maar dan nog zou het horloge toch enkele dagen moeten blijven lopen.

Ik denk dus ook dat er iets niet goed zit. Ik zou even kontakt opnemen met de verkoper wat het beste is om te doen. Terugsturen voor een nieuw exemplaar of dat 'ie even wordt nagekeken (en waar nodig gerepareerd).

Succes met je ding!

Hoeveel keer heb je aan de kroon gedraaid? en je moet de kroon niet uittrekken om op te winden hè.

ik heb de kroon zelfde ricthing gedraait als dat je hem op goede tijd staat zoon 50 keer helemaal rond gedraait

zo lang de wijzers maar niet mee draaiden :slight_smile:

Probeer eens de andere kant op de draaien, als die het dan nog niet doet is het horloge kapot.

bedankt voor de informatie en uitleg etc ik heb er wat mee gerommeld en hij loopt al een uur dus dat komt wel goed denk ik

nog 1 vraagje hoe vaak moek hem opwinden gewoon 20 keer aan draaien per dag ofzo ?

Dat moet genoeg zijn. Maar als hij ‘vastloopt’, direct stoppen.

hans

Goed om te lezen dat 'ie het toch doet! (tu)

En net als Hans zegt; 20 keer moet voldoende zijn, maar niet doordraaien als hij wat zwaarder begint op te winden. Dan zit 'ie aan z’n limiet en zou je dan doordraaien dan kan je weleens wat breken. Let hier dus op!

Veel plezier met je nieuwe horloge. :slight_smile:

koert Schreef:

bedankt voor de informatie en uitleg etc ik heb er
wat mee gerommeld en hij loopt al een uur dus dat
komt wel goed denk ik

:slight_smile: (tu)

Jaap-Wim Schreef:

maar niet doordraaien als hij wat zwaarder begint
op te winden. Dan zit 'ie aan z’n limiet

En hoe zit dat dan bij een automaat? Als die aan z’n limiet zit, en je blijft maar doorgaan met je pols heen en weer te zwaaien.

Op een automaat zit een soort vrijloop. Die kun je zo niet overwinden. Volgens mij kun je ze zelfs via de kroon niet overwinden, maar daar geef ik geen garantie op :wink:

Groeten,

Martin

Als het goed is zit de veer op een dusdanige manier in de ton dat deze gaat slippen als je hem te ver opwindt.
Overwinden met de kroon gaat dus idd ook niet…

Bas

En zo zit er altijd weer meer in zo’n horloge dan je denkt. Weer wat geleerd. Dacht altijd dat de weerstand op het laatst zo hoog werd dat de rotor (zo heet dat zwengelgeval toch, met excuus voor de woordkeuze) gewoon niet meer wilde rond gaan.