Ik denk er aan om onderstaand horloge aan te schaffen. Nu gaat het om een verguld gouden model met de nodige gebruikssporen. Nu vroeg ik mij af. Is het ergens mogelijk om een dergelijk horloge te laten polijsten oid waardoor deze in betere staat komt? En met welke kosten ik dan moet rekenen? Ik hoor het graag!
Ik denk dat er bij een verguld horloge heel weinig ruimte is om te polijsten want de goudlaag is dan hoogstens enkele micrometers dik (duizendsten van een milimeter)
Het is zoals horlogemakker schrijft en niet anders, is de horloge veel beschadigd dan is polijsten geen goede tip. Dan kun je overwegen om de horloge opnieuw te laten vergulden, die kosten zitten rond de 100 euro en dat is wel mooi als je dat laat doen.
Daar heb je ook gelijk in, sommige verzamellaars vinden het niet erg dat er beschadigingen aan zijn, en bij andere die willen het perfect hebben. tja die keus moet TS zelf maken
Voordat je je gaat afvragen waar/hoe/tegen welke kosten dit gepolijst kan worden, zou ik me eerst voor de zekerheid afvragen: “wil ik specifiek dĂt horloge heel graag hebben?”.
Blijkbaar niet in de huidige staat in ieder geval. Is het dan niet handiger om door te zoeken naar een horloge ik een staat waar je wel tevreden mee zult zijn?
Op zich niets mis met welk antwoord dan ook, natuurlijk. Maar, hoe er dan rekening mee dat het horloge er een klein beetje anders uit kan gaan zien, als het verguld is je in het ergste geval door de goudlaag kan polijsten, en mocht je er ooit van af willen, zal dat moeilijker worden als het het polijsten niet heel netjes gedaan is. Kan op zich allemaal prima gaan maar food for thought
Polijsten wordt lastig. Je gaat al heel snel door de dunne laag heen. Opnieuw vergulden is ook zo’n dingetje. Voor het vergulden moet eerst de hele kast strak gepolijst worden. Vaak zie je dat de mooie scherpe randen van de kast verdwijnen door het niet perfect polijsten.
Gewoon met een goud poetsdoekje de kast opwrijven doet al wonderen en is denk ik de beste en goedkoopste oplossing hier.
Leuk horloge trouwens.