Onlangs heb ik een dremel gekocht voor van alles en nog wat en kwam laatst op het idee om een oud horloge te gaan polijsten om zo te leren om ook iets kleins en fijns weer een frisse uitstraling te geven. Bij mijn dremelset zat geen polijstpasta en dus kwamen de vragen:
Wat voor pasta moet ik hebben voor roestvast staal?
Waar kan ik dergelijke pasta kopen?
Kan ik bijv. ook zilverpoets gebruiken? Iemand ideeën?
Heb de mijne van bij een DHZ zaak, als je googled kan je wel wat adresjes vinden.
Zoals gezegd maar een paar minuten ervaring mee maar heb dit product op verschillende fora teruggevonden met goeie reviews, mensen die er de PCL’s van hun Rolex mee polijsten etc
Heb een wattenstaafje gebruikt, betwijfel of dit het beste is maar ging toch vrij snel van brushed naar polished look
Ik heb het geprobeerd met polijstpasta (dat rode spul van Dremel, te vinden in de vakhandel) en Dremel en dat gaf geen mooi resultaat. Heb dan nog diamantpasta geprobeerd en dat gaf een iets beter resultaat, maar het was geen horloge, het was een poging om een doffe metalen slagplaat van een oude gitaar terug een spiegeleffect te geven, redelijk groot oppervlak dus en dan is de Dremel niet zo efficient. Uiteindelijk ging het sneller met micromesh pads. Ook kreeg je een beter resultaat door zo weinig mogelijk pasta te gebruiken, ik had er eerst behoorlijk veel pasta aangebracht en dan lukt polijsten minder goed, de pasta wat aanlengen met olie of alcohol maakte het polijsten wat makkelijker. Na het polijsten de laatste restjes pasta verwijderen met naphta.
Hoe dan ook, ik was niet echt tevreden met het resultaat.
Zilverpoets is een chemisch reiningingsmiddel. Zilver wordt zwart doordat er een zwavelhoudende verbing op het oppervlakte ontstaat. Met een beetje chemie (verdringingsreeks uit de middelbare school scheikundelessen nog in je geheugen?) wordt de zwavel van zilver overgebracht op een ander metaal, meestal aluminium.
Polijstpasta van Dremel is een ‘one solution to all’ en niet erg hard zodat je voor RVS lang moet polijsten. Je beter een pasta gebruiken op basis van silicon carbide. Het voordeel van een pasta is dat het meestal in een olieoplossing zit waardoor je een krasvrij resultaat krijgt. Zelfde effect als waterproof schuurpapier.
Nog beter gaat het met diamand gebaseerde polijstpoeder/pasta. Dat heb ik je in diverse korrel gradaties. Je begint grof en gaat daarna richting 10.000.
Een setje kost bijna niets op AliExpress, zoek naar “Diamond Polishing Lapping Pastes Compound”.
Ieder moet het voor zich weten, maar bedenk wel dat polijsten niets anders is als het verwijderen van materiaal. Het is niet poetsen, waar je vervuiling van het oppervlak haalt. Je haalt een deel van het oppervlak weg. Dat kan, mits met zorg, kennis en beleid, goed uitpakken, maar brengt ook een risico met zich mee. Ik zou eerst een bedenken of je dat risico acceptabel vindt alvorens stappen te ondernemen.
Een Dremel lijkt mij echt geen goed idee. Die lijkt mij te lokaal werken, met hoge toeren, waardoor je mogelijk een oneffen oppervlak krijgt. Dit komt doordat je niet perfect even lang, met even veel druk en even veel polijstmiddel overal op het oppervlak bent geweest. Ik kan er naast zitten (hoop het eigenlijk), maar dit lijkt mij een logisch scenario.
Heb zelf op een Seiko 5 de zandgestraalde afwerking gepolijst met een stylo dremel en de dremel polijstpasta. Zoals hietboven genoemd duurt dat gewoon erg lang. Ben er zeker 10 a 15 uur mee bezig geweest. Krasjes zijn daarom bijna niet te doen.
Ik heb een keer een Vostok gebrusht met een schuursponsje en hem daarna weer glad gekregen door een Cape Cod doekje op de schuurmachine te plakken. Met de hand duurde me te lang
Dit is overigens geen advies om zelf te proberen denk ik
Update: Dus gisteren maar een setje van 2 cape cod doekjes besteld via mooihorloge.nl en toen ik het in mijn handen had, had ik niet gelijk de gedachte dat het er beter van zou worden. Na enige minuten gepoetst te hebben, moet ik toegeven dat het resultaat beter is dan ik had verwacht! Deze doekjes zijn echt fantastisch en ook ik kan het iedereen aanraden!