Horloge prijzen een luchtbel?

Omdat ik me aan het oriënteren ben op een nieuw horloge heb ik mezelf hier maar eens aangemeld.
Volgens mij de place 2 be :slight_smile:

Ik heb ongeveer 10 jaar geleden mijn (eerste en huidige) Breitling (B1) gekocht. Sinds dien houd ik de markt in de gaten en verzamel ik wat catalogussen etc.

Wat me opvalt is dat de prijzen van horloges enorm gestegen zijn. Daar waar je een aantal jaar geleden voor €4000,- met een dikke Breitling naar buiten liep moet je nu bijna €10000,- meenemen om iets moois te kopen. (bijvoorbeeld de chronomat). Ik zat met verbazing te kijken dat een stalen Breitling bandje al €1500,- + kost… De prijzen zijn in 10 jaar ongeveer x2 gegaan. Bij Rolex zie ik dezelfde ontwikkeling en ik lees ook dat de prijzen daar gemiddeld 5% per jaar stijgen.

Wat denken jullie, blijven deze prijzen zo groeien of is het een bel die uiteen gaat spatten?
Ik begrijp dat de Aziatische markt een grote invloed heeft gehad maar dat lijkt nu terug te lopen.
Ook staat de Euro natuurlijk slecht ten opzichte van de Zwitsere Frank en hopelijk lost dat ook op.

Vooropgesteld, ik ben liefhebber dus het is zeker geen investering voor mij.
Ook omdat ik een horloge gewoon ga dragen.
De centen groeien hier alleen niet op m’n rug dus vraag het me af :wink:

Beste FFF,

Allereerst welkom dan op dit forum.
Ik verbaas mij ook al jajen over de prijsstrijgingen van horloges. Natuurlijk wordt steeds alles duurder maar gelukkg geen 5%. Ik denk dat ze daarmee de waarde van de 2e hands horloges kunstmatig in stand houden om zo mensen wijs te maken dat als je nu een Rolex koopt je deze over 10 jaar voor hetzelfde geld weer kan verkopen en over 20 jaar maak je er winst meee. Daarmee is de winstverwachting beter dan wanneer je jouw spaargeld op de bank laat staan. Hiuermee is de prijs van horloges inderdaad kunstmatig en als de comsument het niet meer pikt, klapt het als een luchtbel uiteen.
Dit is echter mijn theorie. Misschien is er een andere verklaring.

Maar goed, ik wens je veel succes en plezier in je zoektocht naar een mooi horloge. Zelf koop ik veel 2e hands omdat dit gewoon voordeliger is en na een service beurt bij de dealer is het horloge toch weer zo goed als nieuw.

Groet,
Arvid

welkom op dit forum! Het is denk ik ook een stukje vraag en aanbod. De vraag is er en horlogemerken kunnen de prijzen vragen die ze op dit moment vragen zonder dat consumenten afzien van een koop. Daarnaast zijn er merken zoals omega die zich steeds meer willen profileren als “high-end” merk en om dit te bereiken de prijzen daar ook naar maken. Ik denk dat de kans groot is dat deze “bubbel” zal klappen wanneer de vraag kleiner wordt en ze de prijzen wel naar beneden zullen moeten brengen om de verkoop in stand te houden. Het blijft uiteindelijk natuurlijk giswerk wat de toekomst zal brengen!

1 like

Zeer verhelderend inderdaad. Als de Frank 50% duurder wordt, dan de horloges ook.

2 likes

Welkom op Horlogeforum!
Iedere theorie of voorspelling over de prijsontwikkelingen op de horlogemarkt is natuurlijk precies dat.
En hoe langer de planningshorizon, hoe lastiger het wordt om er iets zinnigs over te zeggen. Sowieso is vrijwel niemand hier een professioneel (horloge)belegger. Dus veel factoren zijn voor ons totaal niet in te schatten. En zelfs de meeste professionals zitten er vaker naast, dan dat ze het bij het juiste eind hebben.
Ik denk persoonlijk dat de komende tien jaar de prijzen nog wel wat kunnen stijgen of in ieder geval niet zullen kelderen, a la ‘springende zeepbel’. In het rijke westen is al jaren sprake van een verzadigde markt. Maar in andere delen van de wereld zit nog heel veel groeipotentieel. Mechanische horloges worden daarnaast steeds minder een puur functioneel artikel en steeds meer een luxe/statusproduct. En dat is precies waar de groeiende middenklasse en het toenemend aantal vermogende mensen in opkomende economieën behoefte aan hebben.

Voor mij geldt overigens dat, waar ik vroeger nog wel 'ns naar ‘premium’ merken keek, ik dit de laatste jaren steeds minder doe. En wel om twee redenen.

1 De ‘upmarket’ merken zijn de afgelopen jaren steeds minder interessant geworden als het gaat om prijs-/kwaliteitsverhouding (en dat ligt niet aan de kwaliteit :wink:); de verhouding is echt compleet zoek en ik ga ook niet € 200 voor een ijsje betalen, ook al kan ik dat prima betalen en is dat ijsje nog zo lekker.:confused:

2 Er zijn heel veel ontzettend goede alternatieven: gerenommeerde merken die voor een redelijke prijs kwalitatief hoogwaardige horloges aanbieden, die er ook nog 'ns fantastisch uitzien.

Voor mij persoonlijk geldt dan ook dat er voor ieder ‘premium’ model horloge een veel reëler geprijsd alternatief bestaat, dat er minstens zo goed uitziet, minstens net zo solide in elkaar steekt, zeker net zo lang mee gaat, net zo nauwkeurig loopt en uiteindelijk ook nog redelijk waardevast is.

Ik staar me dan ook niet meer blind om een fancy logootje op de wijzerplaat!
Of om maar even met Mediamarkt te spreken: ‘Ik ben toch niet gek?!’:stuck_out_tongue_winking_eye:

10 likes

De gemiddelde “betere” horlogedrager vergrijst enorm, dus het zou mij niet verbazen als de bubble op termijn deels klapt. De nieuwigheid is er voor de toplaag in China en Rusland ook wel af. Ik zou in ieder geval niet meegaan in het mantra dat je Rolex/Omega/etc. over X jaar gegarandeerd veel meer waard is.

Er worden minder horloges verkocht, dit verklaart ook gewoon de prijsstijgingen. Meer marge over minder producten.
Het 'luxe’aspect van de luxemerken wordt met de technologische innovatie van vandaag alleen maar groter en groter. En dat ‘luxe’ aspect wordt vertaald in de prijs.

Ik geloof niet echt dat het een luchtbel is. Ik ben bang dat het gewoon realiteit is en dat we over een X aantal jaren richting de 10K gaan voor een simpel horloge als bijv. een nieuwe relatief simpele stalen Datejust. Had voor een tijdje terug een nieuwe Rolex op het oog maar die prijzen gaan echt helemaal nergens meer over! (nieuwprijs retail)

En zoals @TagEd ook aangaf is de verhouding prijs/kwaliteit niet beter geworden. Prijzen omhoog / kwaliteit hetzelfde. Nog los van de wisselkoersen; hoe verklaar je zo’n prijsverschil terwijl het product niet veranderd.