Horloge probleem

Ik zit met een probleem waar nog niemand mij een antwoord op heeft kunnen geven en ik hoop dan ook dat er hier iemand is die het antwoord wel weet.

Jarenlang heb ik een kwartshorloge gedragen tot het moment dat ik van de eerste zwanger werd. Vanaf toen ging mijn horloge willekeurig voor of achterlopen. Het ene moment liep m’n horloge achter en een half uur later kon hij drie kwartier voorlopen zonder dat ik er iets aan had gedaan. Uiteraard heb ik aan de batterij gedacht, maar een nieuwe mocht niet baten. Ook na de zwangerschap ging het horloge niet meer gelijk lopen.

Heeft er iemand hier wel eens van gehoord en weet wat de oorzaak kan zijn? (het schijnt niet alleen aan mij te liggen, mijn moeder had/heeft het ook.) Wie heeft er een verklaring of weet waar ik die zou kunnen zoeken?

Mary

Dit is iets wat vaker voorkomt maar waarvan de oorzaak nog niet bekend is.
KEn ook mensen waarbij geen een horloge het doet, maar bij anderen loopt ie perfect.
Zal de eerdere discussie wel eens opzoeken als ik hem kan vinden.

Welkom,

mijn Moeder heeft hier ook last van. Ze heeft dan ook al van alles geprobeerd, van kwarts tot mechanisch, van goedkope markthorloge’s tot de duurdere Zwitserse, niets hielp. Nu draagt ze zo’n ‘zustershorloge’ en dat werkt wel!

Volgens de doktoren had het iets te maken met de bloeddruk (en suikergehalte oid). Het enige verschil is dat het bij mijn Moeder altijd aanwezig is geweest en bij jou blijkbaar ineens, dat is wel vreemd. Helaas heb ik geen oplossing, behalve dan zo’n zusterhorloge (om een ketting dragen of iets dergelijks).

Succes

Dit snap ik dus niet. Heeft er iemand toevallig een wetenschappelijke verklaring voor dit fenomeen?

Kan het zijn dat iemand toevallig elke dag langs een sterke magneet is gaan lopen of iets dergelijks?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemands lichaam dit zou kunnen veroorzaken.

In ziekenhuizen bevindt zich vaak apperatuur dat sterke magneetvelden kan veroorzaken (MRI scanner bijvoorbeeld) , die volgens mij zeker op kwartshorloges invloed uit oefenen. (misschien zelfs op mechanische als je dicht bij bent).

Ik kom zelf dus bijna nooit in een ziekenhuis en in de afgelopen jaren al 3 keer verhuisd, dus het kan ook niet aan de lokatie liggen denk ik. Ik denk dat iets in het menselijk lichaam het veroorzaakt, maar heb nog geen idee wat…

Mary

Ps. dat zusterhorloge vind ik een goed tip… ik zal het eens proberen om mijn horloge in een broekzak te stoppen en kijken of het dan wel gelijk blijft lopen.

Lijkt mij typisch een Broodje Aap verhaal. Zwanger, en dat loopt de quartz niet meer correct. Kun je Moeder met een hoofdletter schrijven of niet (moeder) maar het moet een beetje onzin zijn.

Broodje aap Hans?

Hier een topic van DZVL waarin ook 2 andere leden aangeven zo’n zelfe geval te herkennen.

http://www.dezinvanluxe.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=361&highlight=polsslag&sid=633d823a546666fc19f1bbf631287087

Ga dus svp niet meteen iets of iemand voor gek verklaren, houd het wel zo gezellig. :slight_smile:

Ik zou het eens aan Char vragen…
Of anders aan de mythBusters.

Hoi Jaap-Wim,

Bedankt voor je reactie. Er zijn meer mensen die het niet geloven, maar broodje-Aap is het zeker niet.

Ik heb het draadje ook even gelezen en vroeg me af of je het nog had geprobeerd met die kompas en wat de uitslag was.

Een quartshorloge kan achterlopen doordat de olie plakt of vuil is, of de quarts slecht is afgeregeld.
Ik ben ook al tegengekomen dat er een kontakt los is van de quarts en daardoor soms juist loopt of wel achterblijft .

Een quartshorloge kan ACHTERUIT lopen doordat de stator van de motor vervormd is en een omgekeerde impuls geeft. Dit kan gebeuren door een zware schok of val.

Er kan ook een snel vooruit lopen zijn van de secondenwijzer per 5 seconden maar de tijd blijft wel juist en dit is de end of live functie die aangeeft dat de batterij moet vervangen worden.

Een quarts is in de horlogerie altijd binair dwz. de frequentie van 32768 Hz wordt telkens gedeelt door 2. Bij een quarts met secondenwijzer is de laatste trap dus 2 : 2 = 1 sec.
Bij een horloge zonder secondenwijzer kan men horloges hebben die impulsen geven om de 10, 20 of 60 seconden. Wanneer er een storing is in de circuit in één van die deeltrappen kan het horloge snel vooruit gaan maar dan blijft die fout zich altijd voor doen.

De invloeden van buitenaf zijn praktisch nihil doordat het uurwerk zich in een metalen kooi bevindt.
Meer kan ik er ook niet over zeggen. Daarvoor zou ik het horloge moeten kunnen uitmeten.

je bent zeker niet de enigste hoor; op vrijwel alle horlogefora zijn zulke verhalen/vragen door de jaren heen gepost.
Soms betreft het quartz horloges, soms mechanische horloges, maar vrijwel altijd treft het probleem een vrouw!
Oplossingen en suggesties zijn ook steevast hetzelfde (ziekenhuis/straling/magnetisme) maar vrijwel nooit komt er een duidelijke oorzaak of oplossing naar voren.

Hier een paar voorbeeldjes van een paar jaar geleden: http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=514760&mid=1442908&rid=12927&rev=&reveal=

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=723834&mid=2272427&rid=12927&rev=&reveal=

Ik kan je dus helaas verder ook niet helpen, maar ben wel heel benieuwd of het horloge in je broekzak wel OK blijft lopen!

Groet,
Paul

Maar ik begrijp dat deze defecten dan altijd aanwezig moeten zijn. Het rare is dat als ik het horloge in de kast leg dat het dan wel gelijk blijft lopen. Ik moet 'm welliswaar niet op m’n nachtkastje leggen want dan raakt hij ook van slag, maar het verloop duurt dan langer.

Of vrouwen kunnen gewoon niet met horloges omgaan:P