Horloge refurbishen

Enige tijd geleden een Marina Militare aangeschaft bij JacksonTse.
Bij binnenkomst bleken de wijzers niet zwart maar zilver te zijn en dit beviel/bevalt me niet.
Zwarte wijzers besteld, maar deze pasten niet. Navraag leerde dat zwarte wijzers voor dit horloge niet leverbaar zijn.
Dus om nog meer setjes onbruikbare wijzers te voorkomen besloten om zelf de wijzers maar zwart te maken.
Een eerste poging om de wijzer zwart te verven resulteerde in wijzers met zwarte verf op de lume.

Zodoende besloten het horloge uit elkaar te halen en de wijzers van de lume te ontdoen en opnieuw te spuiten.
Helaas bij het uit elkaar halen van het horloge de wijzer van de power reserve kwijtgemaakt. Deze zat iets anders vast dan ik dacht en hij sprong bij het losmaken weg (en nooit meer teruggezien ondanks een paar uur zoeken).

Wat nu dacht ik en toen besloten om het gat van de power reserve wijzer dicht te maken en de wijzerplaat in zijn geheel zwart te spuiten. De wijzers heb ik ook zwart gespoten en ik heb een “relume kit” besteld.
zodra die binnen is relume ik de wijzers en de wijzerplaat.

Zo zag het horloge er voor mijn “handigheden” uit. Hier is wel al de lume van de wijzers beschadigd, doordat ik deze zwart had geverfd en de zwarte verf (en een beetje lume) weer had verwijderd.


Lelijke gele lume op de wijzerplaat en in mijn ogen detonerende zilveren wijzers.

De stand van zaken aan het begin van de avond:


En toen zag ik dat de wijzerplaat toch nog een paar oneffenheden had en heb ik de wijzerplaat opnieuw geschuurd en ook de “tweede” wijzerplaat geschuurd en in de grondverf gezet (gladde ondergrond voor het relumen).
Nu is het wachten op het arriveren van de relume kit en ziet het er zo uit:


En dat wordt nog een keer schuren en spuiten zie ik al (een neuroot is nooit uitgekloot…).

Het is de bedoeling dat het zoiets wordt (dus zonder de GMT wijzer):

7 likes

Spannende actie dit … :grimacing:

1 like

Dit is pas horloge hobbyen! :+1:

:sweat_smile:

Ik zou de seconde wijzer ook weglaten en datumvenster dichtplamuren. Kale rustige plaat is het mooist imho.

het was meer …:scream::confounded::rage::tired_face::angry::dizzy_face:

1 like

Ik heb drie andere Marina Militare horloges zonder datum, dus die wil ik graag houden.
En Ă©Ă©n daarvan heeft ook geen seconde wijzer.
Ik vind hem strak genoeg zoals ik het bedacht heb.
Met blauwe lume overigens.

Lekker aan het hobbyen, en dat van die wegschietende onderdelen, na anderhalf jaar horloges restaureren overkomt het me nog steeds, al vind ik het eigenlijk wel altijd terug. Een goede felle zaklamp is daarbij overigens erg handig.

Succes met je project!

Heb je overigens 3 alfa 33’s? :grin:

1 like

Ben benieuwd wat het gaat worden!
Knappe actie dit :+1:
Succes!

Ik ben zelf ook benieuwd.
Bedankt!

1 like

Wel 2 gehad en daarvoor een Alfasud.

Had al zo’n vermoeden :smile:
Heb er zelf nooit een gehad maar wel veel in (mee) gereden, een maat van me heeft er de nodige versleten. :sunglasses:

En de lume kit is binnengekomen.

Het relumen van de wijzers was makkelijk te doen.
Ik heb de wijzers op sateprikkers gefixeerd met de goede kan naar boven.
Deze heb ik in een latje met gaatjes voor de sateprikkers gestoken.
Vervolgens van de onderkant met een sateprikker (ja zo simpel kan het zijn) de lume aangebracht.
Dat is erg goed geluk. Geen verschil met de originele wijzers te zien.

De wijzerplaat relumen gaf na een oneven resultaat. De lume vloeide niet helemaal mooi uit.
Ik heb de lume na de eerste laag met korrel 400 opgeschuurd en vervolgens een tweede en derde laag aangebracht en deze steeds vlak geschuurd. Resultaat was een vlakke laag lume.

En dan hier de pics van een deel van het proces en het eindresultaat.
Ik ben geef profi fotograaf dus stofjes zul je zien.

wijzerplaat en wijzers gelumed:


Het eindresultaat:




Ik ben er tevreden mee en erg onder de indruk van de intensiteit van de lume.
Erg goede lume bij maar een beetje schemer/minder licht.
Krijg de neiging om dit vaker te doen…

12 likes

Dat ziet er goed uit!

Dat heb je mooi gedaan.Mijn complimentenđź‘Ť

Wow, dat is zeker goed gelukt.
Erg mooi geworden.

Waar heb je de PR sleuf mee geplamuurd? Was dat lastig?

1 like

Motip metal putty.
Dat had ik nog liggen van mijn wintervelgen plamuren en spuiten. De wijzerplaat is ook van metaal namelijk.
Ik vond het goed te doen. Niet te dik aanbrengen, schuren en eventueel wat bijwerken en schuren. En dan spuiten en schuren en weer spuiten en schuren en indien nodig net zo lang herhalen tot het resultaat goed is.

1 like

Niet slecht voor iemand die de eerste keer een horloge uit elkaar schroeft en een kantoorbaan heeft vind ik zelf. :grin:

Ik heb wel eens met epoxy polyester 2 componentenplamuur gewerkt (motorfietskoffer en raamkozijn) en heb het idee dat het lastig zou zijn om zo’n fijne klus als deze te doen omdat het materiaal aan het dunne randje van een wijzerplaat niet genoeg oppervlak voor houvast zou hebben, en dat het alleen blijft zitten als je aan de achterkant nogal een dikke klodder hebt liggen. (Maar misschien hecht het wel genoeg om het daarna weer zo plat als een wijzerplaat te schuren).
Dat Motip spul heeft “aluminium pigments”, is het daardoor dunner aan te brengen?

Ik fantaseer wel eens over zelf wat modwerk, wie weet of dat er eens van komt.

Het enige dat ik kan zeggen is dat het gewerkt heeft en goed dun weg te schuren is.

1 like