Horloge reguleren in 6 posities

Heren,

Ik heb eindelijk een Weishi 1000 besteld en wil graag leren hoe ik mijn horloges in 6 posities kan reguleren (waar mogelijk). Tot zover snap ik hoe ik het moet meten (kroon omhoog/omlaag, crystal omhoog/omlaag, 12u omhoog/omlaag). Hieruit zullen een aantal metingen komen, laten we als voorbeeld het volgende gebruiken;

Crystal omhoog: +12
Crystal omlaag: -30
Kroon omhoog: -20
Kroon omlaag: +4
12u omhoog: +20
12u omlaag: -23

Gemiddelde hiervan zou -6.16 seconden zijn (alles bij elkaar optellen en delen door 6).

Als je vervolgens het horloge wilt gaan reguleren, hoe doe je dat dan? Reguleer je hem op basis van de gemiddelde? of moet je misschien per positie reguleren?

Je kunt helaas niet per positie reguleren, er zit maar één kompas aan, dus je moet inderdaad een soort gemiddelde kiezen. Daarbij is de positie waarin het horloge zich het meest bevindt het belangrijkste. Wat die positie is hangt deels van de gebruiker af. :sunglasses:

2 likes

Zulke grote verschillende ga je niet zo kunnen reguleren.
De oorzaak zou kunnen zitten in het uurwerk droge olie of slijtage, spiraalveer die niet vlak ligt of niet centrisch, kan een zwaartepunt in de balans zitten en kan de afstelling van de kompaspennen niet goed zijn.

Je kunt het beste afregelen op een gemiddelde maar met zulke grote verschillen gaat dat lastig worden.
Ik zou in dit geval de waarde van de wijzerplaat onder negeren want zo draag je het horloge niet.
Kroon naar beneden en wijzerplaat boven zijn de standen waar je het meest rekening mee moet houden dat zijn over het algemeen de meest gedragen standen.

2 likes