Horloge reparatie "do it yourself" vraagje

Heren/Dames,

Ik was gisteren sinds lange tijd weer eens aan het knutselen, en om er weer in te komen begonnen met een simpele handopwinder.
Alles eraf, reinigen, hier en daar volgens de boekje een beetje olie, veer vervangen en weer in elkaar. Balans draait als een tierelier, het anker (ja toch?) beweegt, maar het horloge loopt slechts enkele seconden en stopt dan. De balans wat versteld (meerdere pogingen) maar geen resultaat.
Goed gekeken met de nr1 loupe, en nu lijkt het erop dat het tandwiel wat het anker stuurt, soms niet “geraakt” wordt. Het anker beweegt dan nog wel, maar dat tandwiel niet meer. Als ik de balans een zetje geeft loopt dat tandwiel soms even, maar stop dan weer snel terwijl het anker dus nog wel beweegt…
Enig idee? Of zit ik helemaal verkeerd?

groeten en alvast bedankt,
Yaffle

1 like

Hoi Yaffle,

Klinkt als een aandrijfprobleem, niet een balans-probleem:
ik zou de balans en 't anker weer demonteren (wel eerst even de veer ontspannen, natuurlijk) en even kijken of de hele tandwieltrein “wrijvingsloos” draait; dus een paar klikjes opwinden, en de tandwielen moeten al direkt gaan draaien (zoeffffffffff), helemaal OK is het als op het eind de tandwieltjes nog even terug draaien. (rebound van de veer)
Als dit niet het geval is, is er iets mis, en moet je weer demonteren en alles stap voor stap checken: alle tappen wel goed in de lagertjes?; nog vuil in de lagers of op de tappen?; misschien het deksel van de veerton niet goed dichtgedrukt?

Als je dat voor elkaar hebt, en de hele trein draait wrijvingsloos, dan anker monteren (geen olie op de tappen), even wat opwinden en voorzichtig even kijken of het anker heen en weer “tikt” als je het heen en weer beweegt (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

Dan pas balans met kloof monteren, en dan zou 't uurwerkje moeten lopen.

Succes!
Paul