Horloge reparatie

Hallo,

Ik wil volgend jaar een opleiding uurwerktechniek gaan volgen, maar ik wil zelf al gaan beginnen zodat ik een voorsprong heb in het repareren, onderhouden van horloges. Heeft iemand boeken of tips hoe ik me al in deze wereld kan verdiepen?

Is, met een beetje zoeken, al aardig wat over te vinden op het forum. Een aanrader, in het Engels, en waarschijnlijk ook een van de referentieboeken van je opleiding straks, is deze:

Zelf even zoeken naar een verkooppunt online; en als je denkt dat de prijs een slechte grap is - nee, dat is het niet. Maar je hebt dit boek wel nodig. :wink: Heb het zelf ook. Gaat HEEL diep op de materie in, maar kan nooit kwaad om al eens helemaal stevig door te bladeren/lezen.

Of je een kans maakt in het vakgebied - moeilijk. Je moet heel goed zijn, en de juiste kruiwagen(s) hebben. Heel veel werkplek in NL is er niet, en als zelfstandige heb je vooral te lijden van de onderdelen-voorziening van de grote merken aan kleine zelfstandigen. Die is nl. ongeveer tot 0 gereduceerd. Je krijgt gewoon niks meer.

Ik ben na 2,5 jaar (loondienst) noodgedwongen iets anders gaan doen - kon mijn draai niet vinden, en mijn inkomen ook niet. Maarre… Iemand als bijvoorbeeld Pim Koeslag is wel al 12 jaar technisch directeur bij Frederique Constant, en die heeft net als ik maar een opleiding van een jaar (wordt niet meer gegeven, was o.l.v. Machiel Kalf). Het moet allemaal een beetje mee zitten, en je moet zelf ook ellebogen en veel talent hebben. Daar ontbrak het mij net even aan.

2 likes

Hoi Rinxz,

Zelf zou ik de boeken even laten voor wat ze zijn. Belangrijk is eerst handigheid te krijgen in het hanteren van gereedschap. Klinkt heel schools maar het vastpakken van kleine schroefjes, veertjes zonder ze kwijt te raken is op zich al lastig. Begin gewoon met een werkend eenvoudig uurwerkje te demonteren en weer te monteren. Lukt dit allemaal zonder problemen kun je je gaan verdiepen in een niet werkende uurwerkje. Kies iets dat niet te oud is. Het internet is een bron van info waar geen boek tegenop komt. Als je eenmaal een niet werkend uurwerkje met behulp van veel vragen stelken op forum’s heb je tegen de tijd een super basis om die opleiding te volgen (en verlies je minder tijd met over de grond kruipen op zoek naar obderdelen)!

Succes,
Men