Horloge repareren met een hamer

Via Ebay een horloge gekocht en na aankomst blijkt dat de uur wijzer los zit. Minuten lijken goed te lopen maar het uur verschuift nog al eens. Dat is niet echt handig natuurlijk…

Gelukkig kon het glas via de voorkant los en de wijzer er eens afgehaald. Het is nogal een oud uurwerk en de wijzers hebben geen busje waarmee ze om een jasje klemmen maar het is als het ware een plaatje met een gat erin die om het asje klemt. Gat is een beetje uitgelubberd en past dus niet meer om het asje. Vastlijmen lijkt me geen optie, dus wat nu…

Eens raad gevraagd bij André (@vouwfietser) en die had een gouden tip… je pakt een stevige hamer…
Daar op leg je de wijzer en met een andere hamer tik je een paar keer voorzichtig op het rondje dat om het asje moet. Metaal wordt wat platter en vooral het metaal aan het randje vouwt weer naar binnen en dan is het gaatje weer kleiner.

Dus aan de slag en verdomd het werkt echt! Wijzer zit weer keurig vast, zie hieronder

Zit ik alleen nog met de vraag wat voor uurwerk het is. Volgens Ranfft kom ik uit op een FHF, maar ik heb er nog geen gevonden met een date pointer. Staat ook geen merkje of nummer op de achterkan van het uurwerk. Iemand een idee?

9 likes

Dit is een FHF 175-3 pointer date die glycine ook gebruikt heeft.

2 likes

Knap werk!
En een heel karaktervolle Pontiac.

Proficiaat voor de hamer slag :wink:

Leuke klok en goed werk. Binnenkort doe je het allemaal zelf!