Hallo,
ik ben zelf enkele jaren geleden ook zo begonnen. Begonen met klooien maar is aardig serieus geworden. Inmiddels ben ik als kenner/taxateur door diverse bedrijven gevraagd om hen te helpen(doe ik als bijbaantje). Ook repareer ik soms horloges voor familie, kennissen, forumleden of andere klanten.
De basis is toch wel een uurwerk in en uit elkaar kunnen halen. Hier begint het mee en daar kan jij ook het beste mee beginnen. Juiste kennis van smeren in een wetenschap op zit, eerst oefenen met een dikke en een dunne olie, daarna de stap maken. Ik heb al tientallen uurtjes besteed aan webresearch over smeren. Het is ook iets waar je zelf goed over na kan denken over de logica erachter, waarom je welke olie op een bepaalde plek gebruikt, bijvoorbeeld de speciale olie voor het anker ook gebruiken voor de reset heartpieces in een chronograaf… Iedere horlogemaker smeert anders en heeft er een eigen mening over… En dan zijn er inderdaad ETA servicehandleidingen, maar ik ben het daar soms niet geheel mee eens… Echter heb ik wel goede resultaten, en dat is in mijn ogen het voornaamste wat telt. ETA is toch meer gericht op ‘economic manufacture’ met zo min mogelijk smeermiddelen!
Daarnaast is technisch inzicht en troubleshooting echt fundamenteel als je wat verder wilt gaan. Voor mij zijn veel kleine reparaties vanzelfsprekend geworden maar deze gaan toch echt buiten de basis. Denk aan een veertje buigen(doe ik in minuutjes), roest verwijderen, kroon/stift vervangen, etc
Balansassen vervangen doe ik zelf zelden. Bi modernere calibers vervang ik de balans compleet, heb honderden slopers liggen en enorm veel onderdelen. Bij zakhorloges pas ik dan meestal, ik heb nog geen draaibank, zodra ik daar eens voor een leuke prijs aan kan komen ga ik daar eens mee spelen.
Wat mij betreft is het zeker goed om jezelf de JUISTE manieren aan te leren. Er zijn al genoeg beunhazen in het horlogewereldje, De meeste prutsen maar wat uit winstbejag en ik heb ook geregeld horloges onder mijn naar waar aan geprutst is… baal ik altijd zo ontzettend van, want maakt het herstellen op de juiste manier soms erg moeilijk… De rikketik ligt vol met gedrochten waart aan geklierd is.
Aan de andere kant is het een ongelofelijk fascinerende hobby!!! Het vergt doorzettingsvermogen, engelengeduld en concentratie en nogmaals concentratie(ik had vroeger ADHD, dus dat zegt niets :P). Daarnaast kost het ook aardig wat om de goede gereedschappen aan te schaffen. Ik vind het nog steeds erg leuk om een horloge te gebruiken wat ik zelf het hersteld, is toch wel erg gaaf. je kan er een gigantisch leuke hobby aan hebben waar je veel lol aan kan beleven, een door te kopen, restaureren en verkopen kan je ook de meeste kosten wel terugverdienen. Heeft bij mij enkele jaren geduurd, maar ben ongeveer uit m’n kosten.
Ik help zelf ook graag andere mensen op weg, zoals forumleden GSchoots en Youri1995. Ik laat mensen zo kennismaken met de hobby en hoop ze interesseren om er verder mee te gaan! maar bovenal hoop ik een goede basis te leggen die ze zelf verder uit kunnen breiden. Helaas heb ik momenteel erg weinig tijd, waardoor ik de komende maanden geen tijd heb voor de activiteiten.
De meeste horlogemakers helpen mensen niet op weg, dus om te voorkomen dat dit prachtige vak/ambacht ten onder gaat hoop ik anderen goed op weg te helpen!
Ik ben zelf ook op weg geholpen door ervaringsdeskundigen in het vak en forumleden, waarvoor ik hen nog steeds zeer dankbaar ben!
Succes!!!