Heb verleden week uit China zo n repair setje laten overkomen, en er gaat een wereld voor mij open:) Bandje verwisselen met dat speciale ding is een fluitje van een cent. Schakels verwijderen idem dito. Ook al een oud barrel helemaal gesloopt tot de laatste schroef, en dat smaakt naar meer. Zou ik een kaduuk horloge weer aan de gang kunnen krijgen?
Heb al wat rondgekeken op internet: watch repair for dummies etc. maar nog niet echt een goede instructie (film) kunnen vinden.
Wie heeft er een tip?
Mijn dank is groot
Gun jezelf ook de tijd om het te leren, vergeet niet dat uurwerkmaker gewoon een reguliere opleiding is. Mijn mentor gaf me een zakhorloge om die eerst eens een paar keer uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten (zonder olieƫn), dan krijg je gewoon een gevoel bij alle onderdelen, die voor jouw gemak wat groter zijn dan in een polshorloge.
Tip⦠Als je aan een uurwerk wilt sleutelen⦠Regel iets als een Unitas 6497 of 6498⦠die zijn 16½āāā, en dat is lekker grootā¦
Eigenwijs die ik ben⦠ik begon met een ETA 2763 van 11½āāā en daarna pakte ik een FE 68 van 5½ x 6¾āāā en dat is klein!.
In elk geval: bezuinig niet op je pincetten⦠met een slecht pincet vernaggel je meer dan een uurwerkmaker kan reparerenā¦
zoek ook op Internet naar Datasheets van je uurwerk⦠ik heb ze onder andere van de Soprod A10/2, Eta 2763 en 6498-1, Seiko 6309A en ESA 9154ā¦
in die sheets staat welk smeermiddel waar moet worden aangebracht.
de Rikketik kan een goede plek zijn om gereedschappen te scoren⦠ik kocht er een Bergeon wijzerafnemer, een Helios Triebniet, een Favorit Stenenpers, en nog wat ander klein spul⦠neem wel iemand mee die verstand heeft van gereedschappen⦠er is een hoop rommel in omloop⦠en die chinezen maken ook de doosjes van Bergeon na⦠dus je ziet op het eerste gezicht niet of je Bergeon of chinese namaak in je handen hebt⦠maar je merkt het wel als je er mee aan de slag gaatā¦
Koop ook een goede oogloupe⦠al dan niet met hoofdband⦠als je een goedope neemt, die optisch niet helemaal fris is⦠zit je met 10 minuten met een stekende hoofdpijnā¦
Even een tip voor jou. Als je een account aanmaakt bij Cousins (ik heb het gevoel dat je daar al van gehoord hebt of zelfs al zaken mee gedaan hebt ihkv de P1lot One), kan je datasheets downloaden van nagenoeg alle uurwerken. Daar staan trouwens lang niet altijd smeerschemaās bij.
Dappere stap! Alleen de titelregel al bezorgd me rillingen en beelden van springerige onderdeeltjes en op op handen en voeten zoeken onder je werktafel naar het vermiste schroefjeā¦
Zorg dat je op een goede hoogte werkt⦠Mijn werkbank is 115 Cm hoog⦠dat lijkt veel⦠maar nee⦠daās precies goed⦠als vuistregel kun je aanhouden⦠als je rechtop zit⦠werkblad op tepelhoogteā¦
Je kunt zelf een werkbank bouwen⦠maar je kunt ook een opzet werkbankje maken, gewoon een kistje timmeren, met een opstaand randje om het bovenblad⦠Paar laadjes voor je spullen erin⦠klokkie fixen?, dan zet je em op je buro⦠klaar?.. dan haal je em er weer afā¦
DAT draadje⦠zal ik jullie een geheimpje verklappen?.. Dat was voor mij het begin⦠Ik was hier nog niet eens lid⦠dat kwam een paar dagen later toen de Verdal Alumimium klaar wasā¦
Ik heb dat draadje heel aandachtig gelezen alvorens het ETA 2763 uurwerkje van mijn vaders horloge te repareren⦠al was dat nog niet meer dan het monteren van een nieuwe stiftā¦
je leert daar echt de basis van⦠een goede basis mag ik wel zeggenā¦
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alle tekeningen uit te werken⦠Maar⦠ik wil desgewenst ook wel het boor en freeswerk voor mijn rekening nemen, hoef je em alleen maar in elkaar te zetten⦠komen de kosten wel wat hoger uit⦠maar dan is ie met een uurtje zelf sleutelen wel klaarā¦
Ik was zelf aan chinese versies gaan sleutelen. Die zijn zo n kwart v n zwitserse versie. 3 tientjes heb je n 6497/8 equivalent v chinese makelarij. Ik had er n 2e bij als donor voor als er iets kapot zou raken.
Ik weet niet hoe t kwaliteitsverschil in materiaal tussen n eta en n seagull ofzo is. Of onderdelen v seagull makkelijker afbreken ofzo. Ik vond t iig goed te doen. Bij 1 rad was t veertje afgebroken en de veer in de veerton kreeg ik niet meer terug. Gelukkig had ikndus nog t donor uurwerkje. En gelijk t matte ankertje vervangen door n gepolijste voor wat meer bling
Die post v morse gaf mij ook de moed om eraan te beginnen. Digitale fotocamera erbij en stap voor stap alles vastleggen, zodat je daarna de ābroodkruimelsā kunt volgen om t uurwerkje weer in elkaar te krijgen.
Veel suc6 en plezier!
Over plezier gesproken. Als je t eenmalig wilt doen, dan zou ik t met dat goedkope setje doen. Het gaat minder soepel, maar t lukt wel. Pas als je t vaker wilt doen, zou ik pas zo n investering doen. Zo vind ik n budget alternatief voor de prachtige titanium pincetten v ariekabaalstra, de kunststoffen pincetten. Ze slijten sneller, maar zijn niet magnetisch en maken geen krassen.