Horloge repareren

Dag leden,
Als liefhebber van vintage heb je nou ook wel eens te maken met horloges die niet lopen. Toevallig laatst op een rommelmarkt een simpel uurwerkje gevonden waarvan de kroon lijkt vast te zitten. Als ik de kroon aandraai en vasthoudt, gaat het horloge lopen maar deze lijkt niet op te winden en dus vast te hangen want zodra ik loslaat dan stopt het horloge direct. Enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Vind het wel een mooi project om zelf eens te proberen om het op te lossen.

Penankeralarm, @Scudo voor kassa 2!

De palveer ontbreekt, als ik het goed zie

2 likes

Als je met geopende achterdeksel zoals op de foto aan de kroon draait, zie je dan bij de rode cirkel niet iets bewegen ?
Het is moeilijk te zien op je foto, maar het lijkt of daar een palletje zit dat tussen de tanden moet vallen.

Er missen trouwens 2 van de 3 schroeven uit je uurwerk. Die zou ik eerst eens monteren. En zeker bij dit soort penanker uurwerken

1 like

Had ik inderdaad gezien van de schroeven! Als ik aan de kroon draai zie ik inderdaad dat pakketje bewegen waardoor het horloge gaat lopen, alleen deze schiet dus meteen weer terug waarna het uurwerk stopt.

*Palletje ipv pakketje

Dan zou ik de schroef van dat tandwiel eens losdraaien en kijken wat daaronder mis is. Er zou bijvoorbeeld een veertje weg kunnen zijn.


Hier iets te zien?

Oei, is dat niet erg uitgesleten, het gat waarin de as van de veertien( de arbre) draait?

1 like