Horloge restauratie

Ik kwam dit zeer vermakelijk en fascineerd filmpje tegen van iemand die een oud horloge restaureerde.

10 likes

Wat een vakman!

1 like

Ja he, en wat een kennis moet je hebben. Als je dit ziet dan krijg je wel een klein idee wat er bij komt kijken.
En gaaf dat je een afgeschreven horloge weer zo kan reviseren.
Wel jammer van de YouTube reclames.

Super om te zien en een klein beetje (zacht uitgedrukt) jaloers word ik er ook nog van… Ik hoop ooit iets in die richting te kunnen waarmaken.

En ben je daar een opleiding voor aan het doen of aan het meedraaien bij een horloge expert?

Ik probeer het mezelf aan te leren, ik weet dat het heeeel moeilijk wordt. Heb een klein werkplaatsje ingericht.

Echt, wow. Als de wil er is …

Maar ook in de praktijk al eens meegelopen bij iemand?

Nog nooit, van beroep ben ik adaptatietechnicus.

Zoals het filmpje laat zien moet het als je een beetje handig bent, en het juiste gereedschap wel lukken, Maar de horloge werkte wel toen hij nog moest beginnen, Maar als het horloge niks doet of je hebt problemen met de balans of versleten/kromme/afgebroken tappen is het een ander verhaal. Eigenlijk is het beste om bij een horlogemaker die je het wilt leren mee te lopen, er zijn zoveel dingen daar je echt hulp bij nodig zal hebben, Ook die van een horlogemakers school komen, kunnen ook alleen maar de basis. Maar je moet het echt willen leren, en veel lezen. En dan zal het ongetwijfeld lukken.

Ik ben hier sinds kort lid en heb al veel leuke dingen kunnen vinden.
Dank jullie wel voor de fijne antwoorden.
Een prachtig forum is dit. :+1: