Horloge stil zetten met hacking

Door een ander topic over gangreserve vroeg ik me af, kan ik een automaat beter helemaal onopgewonden laten gaan als ik hem weg leg of is het beter om hem opgewonden weg te leggen en stil te zetten met de seconde stop? Ik roteer tussen zo’n 15 automaten dus het zou makkelijk zijn als het grab and go zou kunnen zijn.

Ik laat mijn automaten en handopwinders altijd lopen tot ze vanzelf tot stilstand komen in de opbergdoos.

2 likes

Dat lijkt mij beter ook , zonder mechanische spanning weg zetten tot de volgende keer.

1 like

Bovendien is het in beide gevallen geen Grab and Go. Je moet 'm altijd gelijk zetten en even 2 slagen opwinden, de automaat doet de rest…

2 likes

Ben benieuwd of de spanning er op blijft… leg nu een automaat vol opgewonden weg en kijk over een tijdje hoe lang hij dan loopt.

Dat bedenk ik me nu ook…

Maar toch beter de spanning eraf laten gaan?

Met hacking, ‘ontkoppel’ je dan de wijzers, of blokkeer je het lopen van het uurwerk?

Deze Miyota stopt met lopen als ik de kroon uittrek.

Dat hoef je niet te testen, dat is gewoon zo. De veer kan alleen zijn spanning kwijt als het uurwerk loopt. De spanning kan er letterlijk decennia op blijven staan.

Je blokkeert het uurwerk.

3 likes

Maar verliest de veer die langere periodes opgedraaid wordt bewaard niet zijn “veerkracht”?

Je krijgt uiteindelijk wel metaalmoeheid maar dat gebeurt eerder als je de veer heel vaak op spanning brengt en weer af laat lopen. Dat speelt overigens vooral met oude blauw stalen veren, de.moderne hebben hier al veel minder last van.

1 like

Geen idee, stel dat je geen horloge liefhebber bent zoals wij en jaren lang met de zelfde automaat om loopt die door dagelijks gebruik meestal een flink stuk opgewonden is. Dan zou de veer sneller kracht verliezen dan de horloges die in een rotatie zitten en vaak stilstaan.

Daarmee zeg je dus eigenlijk: bij dagelijks gebruik sneller dan bij opgedraaid bewaren…

Goed punt!

1 like

Correct, maar het is vooral theoretisch omdat je daar in de praktijk niks van merkt. Een veel groter issue is dat je de kroon uitgetrokken moet laten voor de hacking waardoor je mogelijk vocht in de lucht toelaat in het uurwerk.

7 likes

Er zit toch een pakking om de opwindas die ook buit uitrekken nog steeds in de tubus zit , zoals bij veel goedkoop spul uit Japan of Seiko oid of in de tubus zoals bij de goede klasse horloges zoals Rolex, Omega, Breitling etc. dus ook al trek je de kroon uit dan nog is er een luchtidichte afsluiting, of mis ik iets (ik heb het niet over een stofdicht kroon uitvoering)

1 like

Zoals je zegt is dat dus heel erg afhankelijk van de gekozen constructie. Die van Rolex is ook dicht in geopende toestand, maar dat hebben veel merken dus niet.

FYI, op de trip lock constructie van Rolex is wel iets anders aan te merken volgens deze horlogemaker:

3 likes

Erg technisch verhaal. Ben wel even bezig geweest om dat door te spitten.