Horloge stopt met een tik

Dag allemaal,

Ik zit daarnet op de bank met een vintage horloge om mijn pols. Chronigraaf stond aan om het eten te timen. Ineens hoor ik uit het horloge een tik. Hij staat nu helemaal stil. Als ik hem opwind (Landeron 248 chronograaf handopwinder), dan draait hij gewoon door, de veer wordt niet opgewonden. Ook de balans staat helemaal stil.

Wat kan dit zijn? De main spring die is geknapt of is losgeschoten van de veerton? Zo ja, is dit kostbaar om te repareren? Het horloge is een volledige servicebeurt niet waard, maar als alleen de veer vervangen kan worden dan is dat wel een optie. Ik baal er wel van.

Foto van het werk:

Inderdaad een mainspring waar iets mee aan de hand is. Waarschijnlijk kapot gegaan.
Op dit forum zitten waarschijnlijk wel een paar mensen die dit voor je kunnen repareren. Het is wel meer werk dan van een simpele handopwinder als ik zo naar de foto kijk. Een nieuwe veer is dit horloge toch wel waard.

Een veer wel, maar een volledige service niet, dat kost al snel 200 Euro oid… Hoop dat iemand een indicatie heeft van of mijn inschatting wb de veer juist is, en wat het kost om alleen deze te vervangen.

Zal inderdaad de veer zijn die gebroken is, de veer zelf kost niet veel maar om bij de veerton te komen moet vrijwel het hele uurwerk gedemonteerd worden.
Dan is wel aan te raden om meteen het uurwerk te servicen.

Het lastige is dat je niet snel bij de veerton kunt komen, bij sommige horloges hoeft voor het vervangen van de veer het uurwerk niet eens uit de kast maar dat is hier zeker niet het geval. Misschien dat je een uurwerkmaker kunt vinden die alleen de veer wil vervangen maar ik denk dat de meesten daar niet op zitten te wachten.

Wat voor horloge is het eigenlijk?

Het is deze (in betere tijden):

3 likes

Erg mooi :thumbsup:
Ik weet niet wat de waarde is van het horloge, maar als je het van plan bent om te blijven dragen zou ik deze gewoon laten servicen.

Het is misschien geen bekend merk maar de wijzerplaat verkeert in topstaat, en de kast volgens mij ook. Als je hem niet toevallig net hebt gekocht voor een hoop geld dan zou ik hem gewoon laten servicen.

1 like

Wat gschoots zegt inderdaad. Het horloge is het waard om te laten servicen.

Opwindveer zal wel gebroken zijn. Met dat gegeven lijkt het dat de vorige service lang geleden is. Zo’n oude 248 servicen is goed te doen echter als er een slechte service history is kan er nogalwat slijtage aanwezig zijn.
Veer vervangen beteken id volledig demonteren. Zeker combineren met een service beurt.

Gr. men

Wat een prachtige klok. Die verdiend toch een mooie service beurt?

Is ook mijn conclusie. Hij gaat deze week op weg naar een service! :slight_smile:

1 like

Mooi zo … daarbij had je anders misschien
nog ruzie met HF vintage leden gekregen ook :smiley:

2 likes

Gewoon wegbrengen inderdaad, als alles nog schoon en netjes in de olie zit is service niet nodig en kan wellicht alleen de veer vervangen worden maar zo’n mooi klokje afschrijven vanwege een opwindveer is echt not done.

Stalen kast, Grote maat, perfecte wijzerplaat. Tuurlijk is die het servicen waard!

De gemene deler: een service beurt it is… succes.

Volgens mij is hij ‘maar’ 36 mm hoor. Is een beetje de standaardmaat die ik draag! Paar kleine krasjes op de plaat, mn rechter subdial. Maar inderdaad aardig bewaard gebleven!

Schitterend horloge, repareren toch !

Een behulpzame user (zelfs meerdere aanboden gekregen, bedankt!) van dit forum Is het horloge onder handen aan het nemen. Kreeg vandaag eerst bericht dat hij het binnen en buitenwerk fabuleus vindt, en daarna de bevestiging dat het inderdaad de mainspring is die kapot is gegaan. Ik hoop dat hij weer aan de praat komt!

1 like