Horloge stopt met lopen bij plaatsing rotor

Hoogtelucht van de raderen controleren, heb het vermoeden dat er door het omwisselen van de schroef iets is verbogen of een lagersteen verschoven is…

4 likes

Dat ook gehad met een ETA 2879. Lager steen iets omhoog geduwd en probleem was opgelost.

2 likes

Beste,

hartelijk bedankt voor uw antwoord en info. De nodige olie werd aangebracht zoals u het adviseert (ik ben al fier op mezelf dat ik dit correct gedaan heb :slight_smile: )

Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde schroefje dat wegspringt. Ik kan mij verkeerd uitgedrukt hebben, waarvoor dan mijn excuses. In bijgevoegde foto heb ik aangeduid welke de “springer” is :smiley:

Hopelijk kan u mij dan ook verder helpen, alvast hartelijk bedankt.

Hartelijk bedankt voor het advies, ik kijk het eerstdaags na.

ik check het even één van de komende dagen, bedankt!

Beste Serge2,

bedankt voor het extra advies, zie ook mijn antwoord naar Rolex 123, ik vrees dat we niet over hetzelfde onderdeel spreken.

Gewoon even schroefje er naast losmaken en plaatje weghalen…

Kijk dan eens goed!

Je zal zelf wel merken dat er iets niet juist is. :grin:

Zo leer je het, je moet het zelf even zoeken en bekijken.

Zit het radje wel op zijn plek? :sunglasses:

3 likes

Haha. Inderdaad… een ander onderdeel. Dit rad heeft een klein wiel aan de onderzijde en een groot wiel wat je ziet.
Het plaatje wat de datumschijf op z’n plek houdt heeft een vorkachtig uiteinde, daar moet dit wiel tussen passen. Het kleine wiel onder m, dan het plaatje en dan zit het geheel geklemd.

Die even los (pas op de veer…) en opnieuw monteren…

Succes

1 like

Ah nou heb je het verklapt :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Meneer BMW had net zo’n mooie cryptische leeropdracht gegeven.

4 likes

Beste,

bedankt voor de mooie omschrijving en tip. Ondertussen het euvel gevonden maar nog niet gelukt om het wieltje correct op zijn plaats te krijgen. Ik vrees dat de brug een beetje gebogen is. Dus dit proberen we momenteel op te lossen :smiley:

1 like

Bedankt voor de toelichting Serge, zoals net geantwoord aan BMWX6M denk ik dat de brug een beetje vervormd is en proberen we dit momenteel op te lossen om ervaring op te doen. Indien nodig heb ik wel nog eentje op reserve maar spaar deze liever voor een volgend projectje :wink:

1 like

Na wat proberen toch moeten vaststellen dat ik het onderdeel ETA 2783 2595 te fel beschadigd heb tijdens het proberen. Het vlak dat tussen de tandwielen dient te schuiven is te ernstig gebogen en beschadigd :frowning: (les geleerd, nooit duwen!! :thinking:)

Nu nog eens alles checken om dan te bekijken of de pontiac terug TicTac kan zeggen en het volhoudt.

Moest iemand tips hebben waar ik een nieuwe reserve kan vinden (buiten op e-bay) voor het volgende projectje… alle tips zijn welkom.

Beste,

ondertussen binnewerk terug uit elkaar gehoord en opnieuw samengesteld. Alles draait vlot en soepel. De pontiac blijft ook tic tac zeggen zolang ik deze niet in de kast plaats… eens ik de kast over het horloge plaats stopt deze waardoor mijn vermoeden groot is dat de secondewijzer het glasje raakt. Ik heb alles reeds op verschillende manieren nagekeken maar zie voorlopig het euvel niet :frowning:

Uitademen in de kast => is er dan een cirkel zichtbaar dan is dit de punt van de secondewijzer die tegen het glas loopt.

4 likes

Het eenvoudigste is gewoon een keer het uurwerk zonder de seconde wijzer in de kast zetten. Loopt het dan wel door, eventjes subtiel de wijzer buigen tot het wel past.

Lukt buigen niet kan je ook nog een extra hoog glaasje plaatsen.

2 likes

zeer leuke tip en weetje, bedankt maar de secondewijzer stopt te snel om een cirkel te kunnen aftekenen. In de toekomst zal dit trucje me waarschijnlijk nog wel van pas komen :wink:

ok dat proberen we eens voorzichtig :slight_smile: bedankt voor het advies.

Is het seconderad ook vervangen? Er zijn vaak verschillende hoogtes

1 like

ik ben van 2 binnenwerken 1 aan het maken. Het zou kunnen dus wel kunnen dat het secondenrad gewisseld werd. Maar als het om identieke binnenwerken gaat zou dan toch de hoogte kunnen verschillen? Ik kijk het alvast na, bedankt!

1 like