wie kan mij helpen met het volgende probleem.
Wanneer ik de rotor vastschroef op mijn Pontiac Memomatic, stopt deze met lopen.
Schroef ik de rotor dan te vast? (kan het zo eenvoudig zijn) of is hier een andere oorzaak mogelijk, indien ik deze niet vaster mag draaien lijkt mij deze echt wel zeer los te staan. Volgens mij is de montage correct en zijn ook de tandwielen correct geplaatst.
Even ter verduidelijking, hij blijft lopen tot ik de schroef van de rotor begin vast te draaien…
Het eerste waar ik aan dacht is dat er uurwerken zijn met een specifieke rotor schroef met een holle stift, waardoor er geen druk op de gear train komt. Maar ik heb geen idee of dat hier ook zou kunnen zijn?
Als je de rotor plaatst en de je met de schroefdraad het schroefdraad doorgedraaid hebt dan zou het kunnen zijn dat de rotor te diep ligt en rust op de automatische opwind module.
Het is misschien vloeken in de kerk, maar als ik een uurwerk door de ElmA haal, hou ik de schroefjes bij de brug of deel waar ze bij horen.
Op YouTube zie je wel eens zo’n mooi tableau, waarbij alles mooi gerangschikt ligt, maar ik hou alles gescheiden.
Ik gebruik bij demontage oude glaasjes om alles geordend te demonteren. Zo gaat alles geordend in kleine mandjes in de ElmA en bij assemblage gaat het in omgekeerde volgorde.
Tip: leg de glaasjes met inhoud op een veilige plek, als je je schroevendraaier of pincet laat vallen, werken deze glaasjes als katapult…
Succes, ik denk dat je op zoek moet naar de juiste schroef in het uurwerk.
Ik heb vaste plekken voor de verschillende onderdelen groepen dan hoef je nooit te zoeken. Meestal is eentje voldoende bij een zeer ingewikkeld uurwerk bijvoorbeeld wekkerhorloge neem ik er gewoon nog eentje bij.
@TS Wat betreft de mogelijk te lange schroef, misschien heb je een uurwerkring montage schroef verwisseld met de rotorschroef die lijken wel op elkaar, kijk daar eens.
Is dan vooral bij de ETA7750, er zit een uitsparing onderaan in het schroefje om het chronoseconderad niet te raken.
Dit is vloeken in de kappel… je kan dan beter de brug in het compartiment naast het compartiment met de schroefjes leggen, of zo’n klein mandje aanschaffen en dan daar schroefjes in en dit in een compartiment met brug bij in zelfde compartiment.
Anders zou je krassen kunnen hebben van de schroefjes op de bruggen.
En die kleine mandjes komen nog al eens van pas voor piepkleine onderdelen, die door de gewone manden door kan vallen.
ik plaats de onderdelen steeds in deze vakjes voor ze in de elma gaan.
Bij de elma maak ik gebruik van de kleine bakjes en standaard indelingen. Ik neem steeds uitgebreid foto’s en had nu toch nog 1 schroef verwisseld blijkbaar.
1tje op de vele als beginnend horlogist valt nog mee he.
hartelijk bedankt voor jullie reacties en adviezen. De juiste schroef werd gevonden en omgewisseld hierdoor loopt het horloge weer.
Wanneer ik nu de wijzers plaats lijken deze elkaar te hinderen alhoewel dit met de nodige zorg gebeurde vrees ik dat deze toch licht gebogen zijn of kan de oorzaak ook ergens anders liggen. (Wanneer ik de rechtheid van de wijzers nakijk lijkt deze toch nog behoorlijk in orde.)
Druk je ze tever door? Je kunt ze eventueel heel voorzichtig buigen op een vlak aanbeeld van bijvoorbeeld een triebniet. Wel echt heel voorzichtig uiteraard en een plastieken velletje eronder leggen.
Maar ik gok dat je de wijzers tever door duwt. Ik heb het topic even naar de juiste plek verplaatst
de wijzers doen ook terug hun werk zoals het moet maar het horloge stopt na een tijd met lopen, dus terug op ontdekking
Ik merk ook op dat het datum tussenwiel (onderdeel ETA2783 2543) niet correct op zijn plaats blijft wanneer ik het horloge manueel doordraai om zo de datum te laten verspringen. Er komt precies teveel druk op het wieltje waardoor het uit zijn positie springt.
Ik zie hier geen direct vervand met het stoppen van het horloge maar had dit euvel toch ook graag opgelost. Iemand hier ervaring mee?
Bedankt voor uw reactie. Ik hoop dat ik u juist begrijp, het tandwiel zit correct op de juiste plaats maar echt vast kan ik het niet zetten. De schakels van de tandwielen passen mooi in elkaar.
Alles drooit vlotjes tot het vlak plaatje van de datum indicator aandrijf wiel komt en er vervolgens spanning op komt…
In bijlage een foto ervan…
Heb je op 2 tot 3 tandjes van de datumschijf een klein (!) druppeltje HP1300 gedaan?
3’ Heb je op de vlakke boverkant van het rad 2543 dat de datumschijf verzet een klein beetje olie gedaan zodat het soepel onder het ‘vingertje’ van het afdekplaatje boven het liggen, staand kroonrad draait?
Iets meer spanning zetten op dat vingertje van punt 3 van Rolex123… maw dat vingertje een beetje naar beneden buigen zodat er meer druk op dat wieltje komt te staan, zodat het niet zo makkelijk weg kan springen icm punt 1 en 2…