Horloge stuk gemaakt?

Vandaag eens rustig gaan zitten om mijn Seiko te voorzien van een nieuwe batterij. Een van de stopwatch-knopjes was ook stroef geworden, dus dit was een mooi moment om dit te verhelpen. Eerst gekeken hoe ik de kroon moest verwijderen en het binnenwerk verwijderd. Daarna met wat gepriegel de borgring eraf gekregen en de knop weer los gekregen. Ook de borgring terugplaatsen lukte. Zo dacht ik, klus geklaard, kroon er rustig in terugplaatsen, batterij erin en genieten maar.
Helaas. De pin (heet dat in het nederlands ook “stem”?) pakte niet. Hij zit er dus los in, en het klokje zit nu vast in het datum zetten.
Ik heb het nu geprobeerd met de wijzerplaat naar boven toe, eerst tikken, buiten de kast en een beetje frunniken, maar niets helpt. Ik weet er helaas ook niet genoeg vanaf, en ik ben bang dat ik alleen maar meer stuk maak.
Heeft iemand hier een idee hoe ik dit eenvoudig kan verhelpen, of iemand die dit voor een acceptabel bedrag kan verhelpen?

Het horloge is deze: SNAA37P1

Hierin zit een binnenwerk Caliber 7t62a

bvd!

1 like

@Inca

2 likes

@HanDavinci

2 likes

Dit is een Seiko quartz uurwerk, de 7T62, een chronograaf, een gevoelig uurwerk om in te stellen na batterijwissels.
Dit probleem is er eentje voor de horlogemaker, dit uurwerk zit vaak ook in Pulsar horloges, een bedrijf van Seiko.

1 like

@Logie

6 likes

@anon50762135EV

3 likes

Moet de bezel ook worden vervangen dan?

4 likes

Moet de bezel ook worden vervangen dan?

3 likes

Hahaha

2 likes

Instellen na een batterijwissel is niet zo moeilijk toch? De handelingen staan gewoon beschreven. (Ik heb dit horloge al 8 jaar, dit was de derde batterijwissel) Dat dit binnenwerk in meerdere horloges zit weet ik, het wordt veel toegepast. Ik had dit klusje al vaker gedaan, maar niet met een horloge met datum aanduiding. Dus ik heb volgens de technische handleiding de kroon uitgetrokken tot de eerste klik, toen de knop ingedrukt, en toen kwam de kroon/stem eruit.

De bezel hoeft uiteraard niet vervangen te worden. Enige probleem is momenteel dat het setting mechanisme vermoedelijk niet goed meer staat waardoor de stem niet inklikt. Ik las dat het vaker voorkomt, en dat ie deels uit elkaar moet om het mechanisme goed te zetten.

1 like

De 7T62 chronograaf van Seiko is een gevoelig uurwerk i.v.m. de precieze uitlijning van alle wijzers. Ook is het instellen van het wekalarm wel eenvoudig, maar lastiger is het wanneer je deze wilt instellen als tweede tijdzone. ( 2 functiemogelijkheden van het kleine onderklokje op de wijzerplaat, die slechts als de enig mogelijk zijnde functie van wekalarm in de handleiding beschreven staat en verder niet )

Dat ben ik inderdaad wel met je eens.
Enfin, het horloge is inmiddels weer in orde. Horloge atelier Cothen :slight_smile:

1 like

Proficiat, dat je horloge met de 7T62 erin gemaakt is.

Veel draagplezier met je nu z.g.a.n. exemplaar.