Horloge tax free

Is er bij t tax free kopen v n horloge n tijdslimiet aan verbonden?

Ik bedoel, moet je binnen n maand ofzo wegvliegen ermee of mag je dat bij wijze van ook maanden of n jaar later doen?

De collega zoekt dat bi-color horloge http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3188442nl voor familie in t buitenland en wilt gebruik maken vd tax free.

Waar wil je tax free kopen dan? Volgens mij kun je op Schiphol alleen na het inchecken tax free kopen en dat lukt niet zonder boarding card toch?

Huh… snap je niet… je koopt toch tax-free als je gaat vliegen (dus door de douane heen, met boarding pas?) Dus je gaat toch al?

Ik dacht dat je ook in winkels, waaronder de Bijenkorf e.d. tax free kunt winkelen. Alleen moet je dan later op t vliegveld na t in-checken bij de douane ofzo langs. Het precieze weet ik ook niet.

Nu wilt mijn collega het horloge eerder kopen. Mochten er problemen opduiken, dan heeft ie tenminste nog genoeg tijd om garantieperikelen in mederland af te handelen ipv dat t later n gedoe wordt met zoeken in china.

Dat kan inderdaad als je geen ingezetene van de EU bent, je kunt dan de betaalde BTW terugvorderen bij vertrek op Schiphol bij de balie tussen vertrek 2 en 3. Uiteraard moet je dan bij aankomst in je thuisland wel weer aangifte doen bij de douane. Terugvorderen kan binnen drie maanden na aankoopdatum.

De bon moet ook aan speciale eisen voldoen meen ik, onder andere naam en adres van de koper moeten worden vermeld, een simpel kassabonnetje volstaat niet.

Linkje


naar Schiphol informatie.

martv Schreef:

Dat kan inderdaad als je geen ingezetene van de EU
bent, je kunt dan de betaalde BTW terugvorderen
bij vertrek op Schiphol bij de balie tussen
vertrek 2 en 3. Uiteraard moet je dan bij aankomst
in je thuisland wel weer aangifte doen bij de
douane. Terugvorderen kan binnen drie maanden na
aankoopdatum.

De bon moet ook aan speciale eisen voldoen meen
ik, onder andere naam en adres van de koper moeten
worden vermeld, een simpel kassabonnetje volstaat
niet.

Beste Martv,

bedankt voor je reply. Weet je waar ik kan vinden dat het binnen 3 maanden na aankoop moet?

Het is namelijk volgens mij nog geen 3 maanden voor em.

marnix.moed Schreef:

Het is namelijk volgens mij nog geen 3 maanden
voor em.

Zie pagina:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/export_door_particulier_die_buiten_de_eu_woont

Limiet is inderdaad 3 maanden.

lencoth Schreef:

marnix.moed Schreef:


Het is namelijk volgens mij nog geen 3 maanden
voor em.

Zie pagina:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldc
ontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_me
t_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_bereke
nen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_nie
t_eu_landen/export_door_particulier_die_buiten_de_
eu_woont

Limiet is inderdaad 3 maanden.

Thx! :)-D

De winkelier betaalt je de BTw terug,niet de douane.
Het gaat zo:
Je betaalt eerst bij aankoop je BTw en vult het formulier in.
Op Schiphol laat je het afstempelen (!) voor uitgang (je krijgt daar dus geen geld).
Formulier naar winkelier sturen en hij maakt het dan over naar je rekening.
Je bent dus afhankelijk van de winkelier, de douane controleert alleen maar.
Het afstempelen moet uiterlijk drie maanden na einde vande aankoopmaand (3 maart gekocht, vóór 1 juli uitvoeren)
Jur

Ps, er zijn partijen op Schiphol die het voorschieten, uiteraard tegen vergoeding

I stand (partially) corrected (tu)

Een hele reeks juweliers zoals Steltman, S&C en Gassan maar ook bijvoorbeeld de Bijenkorf werkt samen met zo’n partij op Schiphol, Global Blue


.

martv Schreef:

I stand (partially) corrected (tu)

Een hele reeks juweliers zoals Steltman, S&C en
Gassan maar ook bijvoorbeeld de Bijenkorf werkt
samen met zo’n partij op Schiphol, Global Blue.

Heb zojuist alleen begrepen dat die er ook wat v meesnoepen. Sommige juweliers kunnen t ook zelf op je rekening storten. Tenminste, als je als buitenlander ook n nederlandse rekening hebt.

Jur Schreef:

De winkelier betaalt je de BTw terug,niet de
douane.
Het gaat zo:
Je betaalt eerst bij aankoop je BTw en vult het
formulier in.
Op Schiphol laat je het afstempelen (!) voor
uitgang (je krijgt daar dus geen geld).
Formulier naar winkelier sturen en hij maakt het
dan over naar je rekening.
Je bent dus afhankelijk van de winkelier, de
douane controleert alleen maar.
Het afstempelen moet uiterlijk drie maanden na
einde vande aankoopmaand (3 maart gekocht, vóór 1
juli uitvoeren)
Jur

Ps, er zijn partijen op Schiphol die het
voorschieten, uiteraard tegen vergoeding

===================

Ik heb geen ervaring met kopen op Schiphol, wel met aankopen in Noorwegen.
Een aantal jaren geleden een Tissot horloge gekocht. Op de boot terug kon ik de Noorse “btw” terug halen, werd contant uitbetaald.

Waarom bel je zo’n winkel niet gewoon eens op om te informeren?

Als ze bij zo’n taxfree keten zijn aangesloten kan dat ook zijn om op die manier de tijd en administratie te besparen van allerlei losse transacties. Internationale overboekingen doen kost een winkel ook geld, de vraag is of ze dat als service doen?

martv Schreef:

Waarom bel je zo’n winkel niet gewoon eens op om
te informeren?

Als ze bij zo’n taxfree keten zijn aangesloten kan
dat ook zijn om op die manier de tijd en
administratie te besparen van allerlei losse
transacties. Internationale overboekingen doen
kost een winkel ook geld, de vraag is of ze dat
als service doen?

Vandaag langs geweest bij n andere zaak, die nog andere bi-color tips hadden. Daar inderdaad ongeveer hetzelfde verhaal te horen gekregen. Zij kunnen een factuur opstellen die de douane afstempeld als meegenomen uit de EU. De originele factuur moet dan terug naar de juwelier als bewijs dat het horloge het land heeft verlagen. Zij kunnen het geld dan gratis de BTW terugstorten als het een Nederlandse rekening is.

Bedankt allen voor de hulp! :)-D