Horloge taxeren voor de verzekering

Beste leden…

Vraag:

Recent een Tudor BB s&g gekocht voor een bedrag wat een stuk lager ligt dan de (advies) nieuwprijs van €4720,00 nu wil ik deze verzekeren, wat is wijsheid, laten taxeren? Of de aankoopprijs opgeven, horloge is van April 2018 trouwens. En zijn de kosten (2% van de getaxeerde waarde) redelijk?

Bedankt voor het mee willen denken!

Bij een claim op basis van nieuwwaarde zul je een factuur moeten kunnen overleggen. Je kunt ook proberen bij een je gunstig gezinde juwelier een wat optimistischer taxatie te krijgen :blush:

1 like

Ik weet niet waarvoor je hem wil verzekeren en hoeveel horloges je nog meer hebt, maar in een inboedelverzekering en reisverzekering zit vaak ook een post voor oa horloges. Hiervoor zal het aankoopbewijs voldoende moeten zijn, al zit hier een vrij rappe afschrijflijst op, op basis van x% nieuwswaarde. Hierdoor kan het slim zijn om na een paar jaar te taxeren.

1 like

In reisverzekering is een maximaal bedrag voor horloges ingebouwd. By far niet dekkend voor de waarde van dit horloge. Heb dit zelf helaas ervaren met een duur horloge dat schade opliep in Griekenland.

2 likes

Ik zei ook nergens dat alles gedekt is. Wel kan een aardig deel zijn opgenomen, of wellicht via deze verzekeringen worden uitgebreid. Een losse kostbaarheden verzekering kan best duur zijn, terwijl je al deels verzekerd bent via bovengenoemde verzekeringen.

1 like

Je horloge(s) verzekeren kan op verschillende manieren. Verzekeren via je inboedelverzekering is de eenvoudigst optie die ik zelf gekozen heb door een extra post ‘kostbaarheden’ op te nemen met een bedrag X, dit omdat je standaard dekking doorgaans niet voldoende is. Er zijn wel wat voorwaarden, zoals een aankoopfactuur of taxatie rapport en de dekking geldt alleen als je horloges in een kluis opgeborgen zijn. Dit klinkt heftig, maar je kunt kleine huiskluisjes kopen met certificaat. De premie voor de extra dekking is een paar Euro per maand. Vaak ben je dan ook voor een deel verzekerd als je het horloge draagt.

Een aparte kostbaarheden verzekering kent vrijwel dezelfde voorwaarden, alleen worden je horloges dan in de polis opgenomen, en deze polis is duurder.

Of via een reisverzekering, ook hier gelden voorwaarden die nogal verschillen.

De taxatie van mijn horloges laat ik doen bij de juwelier waar ik ze gekocht heb, die zal je tegen een geringe vergoeding willen helpen.

Groeten

1 like

Ik geloof dat mijn verzekering via ING tot € 400 dekte voor de horlogeschade. Maar had dat ook niet eerst opgezocht in de voorwaarden.

1 like

Dan kom ik er een stuk beter vanaf, (zowel reis en vooral inboedel) maar polisvoorwaarden verschillen nogal.

1 like

De dekking van de inboedelverzekering is vaak alleen binnenshuis. Voor een reisverzekering moet je wel een overnachting hebben geboekt, wil er dekking zijn.

Beide polissen dekken horloges onvoldoende.

Voor dit horloge heb je overigens geen kluis nodig.

Op het rolexforum tref je bij advertenties, meer informatie over een kostbaarhedenverzekering aan.

1 like