Ik weet niet zeker of deze rubriek de juiste is voor mijn vraag, maar aangezien die wel de techniek ‘raakt’ probeer ik het toch maar.
De vraag is simpel, als ik een mechanisch horloge een tijdje niet wil dragen kan ik dan (ipv hem op de watchwinder te doen) de kroon eruit trekken zodat ie stil gaat staan? Of is dat slecht/stressvol voor de techniek?
Het is niet standaard dat de kroon uittrekken, het binnenwerk stil legt hoor. Dat is enkel bij hacking movements, wat een kleine minderheid is.
En ik zou het niet doen bij een hacking. Het veertje dat de balans stillegt is meestal piepklein, dus dat onder constante spanning laten staan klinkt minder goed dan gewoon de mainspring rustig laten ontspannen.
Ik denk dat het wel stressvol is.
Hij wil lopen maar mag niet.
Maar op de winder blijft de veer ook gespannen.
En als je de knop uittrekt ook.
Dus dat maakt niks uit.
Je kan hem ook gewoon weg leggen dan stopt hij vanzelf.
Kan de veer ook even zijn stress kwijt.
Ja, dat kan.
Maar zoals hierboven vermeld, het is niet alleen dat kleine veertje maar de hele veer-en wheel train die onder spanning blijft.
Helemaal niks mis mee om het horloge gewoon te laten uitlopen en wanneer je hem weer draagt gewoon op te winden. Je zal hem toch gelijk moeten zetten en/of de datum aanpassen.
Plus dat een uitgetrokken kroon mogelijk de water/stofdichtheid beïnvloedt.
Ik laat alle handopwinders en automaten uitlopen. Ongeveer één keer per maand wind ik ze enkele slagen op en automaten draai ik een paar keer rond om het mechaniek een beetje in beweging te houden. Of dat ideaal is weet ik niet.
Bijna altijd waar… Maar ik ken een paar oude seiko quarz uurwerken die de rotor vast zetten als bij een mechanisch uurwerk. Wat ze bij seiko daar toen gedacht hebben is mij een raadsel!