Horloge tijdje niet opwinden

Stel dat je een horloge een tijdje niet draagt of kunt dragen. En omdat het niet opgewonden wordt, komt het uurwerk langere tijd stil te staan.
Heeft dat dan of kan dat dan gevolgen hebben voor het uurwerk? En zo ja, wat zijn die gevolgen dan?
Ik denk bijv. aan lang op vakantie gaan en je besluit om een duur horloge liever veilig thuis te laten.
Als het gevolgen heeft, loop je dan bij bepaalde merken meer risico’s dan bij andere merken? Hoe zit dat bijv. bij Omega? Zijn er hier op het forum leden, die daar meer duidelijkheid over kunnen geven?

3 likes

Levert geen problemen op.

1 like

Hier een leuk filmpje over wel/niet opwinden

4 likes

Minder slijtage en minder kans op straatroof

4 likes

Afhankelijk van de de duur van de vakantie. Alles onder de 2 jaar lijkt me geen punt .

1 like

Bij je favoriete juwelier/ad/gd staan ze ook ‘s ochtends niet de horloges op te winden hoor. No fuss.

5 likes

Ik zou 'm liever in een kluis leggen (DNK of iets dergelijks).

Ik geef mijn mechanische horloges om de 2 a 3 maanden even een zetje … puur gevoelsmatig, wellicht niet nodig.

2 likes

@PeterLC is de expert hierin.

1 like

Jaren niet opwinden oke, maar een maandje of 2 ofzo maakt niks uit.

1 like

Van een youtube kanaal (wristwatch revival?) Herinner ik mij dat bij oudere horloges een ander soort olie werd gebruikt. Als het uurwerk te lang stil stond ging de olie klonteren. Tegenwoordig gebruiken ze synthetische oliën wat dit probleem tegen gaat.

1 like

Ik heb er heel veel die al jaren in de kluis liggen.
Vele jaren en als ik ze pak geen probleem.

Hoe lang is lang?

Nee. Het ergste wat zou kunnen gebeuren na jaren verwaarlozing is dat de olie droogt, en de pakking vergaat. Beide te verhelpen met een beurtje en schoonmaak.

Maar met moderne pakkingen en olie gaan daar jaren overheen vooraleer dat gebeuren zal.

Nee, alle merken gebruiken moderne materialen. Je hoort wel eens van horlogemakers dat kleinere merken hun Sellita wat schraal olie geven.

Vraag me wel eens af hoelang sommige horloges bij de producent, groothandel, juwelier, webshop of outlet liggen voordat ze uberhaupt iets van opwinding hebben gehad, of nog erger: lekker een jaar in zo’n vitrine met halogeen lampen :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 like

Bij Tensen heeft deze zeker 8+ jaar lang in de vitrine gelegen

2 likes

Dat is best lang… :roll_eyes:

Was niet het meest geslaagde design voor een LE Speedy, of zoals de Engelsen zeggen : a face only a mother could love.

4 likes

Draag mijn horloge zeer onregelmatig, maar is gelijkzetten en lopen. No prob!.

1 like

Laatst zat ik met miij moeder haar meisjeshorloge te bekijken. Is een handopwinder, die toen ruim zestig jaar stil had gestaan. Mooi momentje: opwinden en hoppa, direct weer normaal lopen.
Even stilstaande kan echt geen kwaad.

2 likes