Horloge top 10

Hier een vraag van een horlogeliefhebber in wording.

bestaat er onder jullie horlogefreaks zoiets als een horloge top 10.

Groeten, Hay

Nee. Omdat ook horloges een kwestie van smaak zijn zul je nooit een horloge top 10 kunnen maken. Maar ieder heeft vast wel z’n eigen top 10…

Top 10 ? Als ik een top-3 zou moeten geven, zou die er elke dag al anders uitzien…

Ik denk dat dat voor iedereen weer anders is. Type horloge, groot of klein etc. Er zal dus denk ik niet echt een vaste top tien zijn. Er zijn natuurlijk wel modellen welke al door de jaren heen goed verkocht worden en geliefd zijn, maar ik weet niet of dit is wat jij bedoelt.

Goh, ik kan ( bij wijze van spreken :wink: ) even “dolgelukkig” zijn met een high-tech Casio van 100 euro als met een Breitling van 3000 euro :wink:

't Is allemaal een beetje gevoel, mood-of-the day, dressy / casual en kleur van het overhemd :smiley: :smiley: :smiley:

Dan vind ik het toch interessant om te weten welke modellen er door de jaren heen het beste verkocht worden. Dit staat natuurlijk los van de persoonlijke smaak. Maar het feit dat ze zoveel verkocht worden zeg natuurlijk toch ook iets.

een andere reden die ik mij kan voorstellen is dat bepaalde horloges zich tot ieders verbeelding zullen spreken.Dat wil dan nog niet zeggen dat je die om je eigen pols wilt hebben.Een beetje zoals met auto’s: van bepaalde merken/modellen worden veel mensen toch enthousiast.

Hay

Welke modellen door de jaren heen het beste verkocht worden? Ik vraag mij af in hoeverre je het antwoord op die vraag op deze website kunt vinden…
Overigens zijn je vragen op zichzelf best interessant.

Ik denk dat de Omega Speedmaster, Jaeger leCoultre Reverso en onder andere de Rolex Submariner dan toch wel échte klassiekers zijn. Een echte forumklassieker is de Seiko Monster :wink:

In de Chronos (nr. 3 - 2001) heeft 's een overzicht gestaan van de “Leadermodelle” van de vorige eeuw. Criteria waren: “Langlebigkeit, eigenstaendig Charakter, Vorreiterrolle, Innovation bei der Markteinfuehrung, Bekanntheitsgrad und Image”. Dan komt er een interessant lijstje. Ik zal ze niet opnoemen, maar De Royal Oak van Audemars Piguet (introductie 1972), de Navitimer van Breitling (intr. 1952), Cartier Tank (1917), zitten er natuurlijk bij. De Tangent van Nomos (uit 1992) is de jongste van het stel. Forumleden zullen het lijstje gemakkelijk kunnen aanvullen.

Vraag: welke van Rolex staan in de top-50?

P.s. deze lijst heeft met “hangt van de stemming af”, “de kleur van mijn overhemd” niks te maken. Er bestaat wel degelijk en lijst van modellen met een aantal onomstreden toppers; de iconen van de horlogewereld, zeg maar. Een deel van deze horloges worden frequent gekopieerd. De Rolex Submariner is daarvan ongetwijfeld de meest gekopieerde. Daarom zou deze de lijst van toppers wat mij betreft mogen aanvoeren.

MIsschien leuk om plaatjes toe te veogen? Ik zal er enkele plaatsen:

Patek Calatrava

Rolex Submariner

JLC Reverso

Omega Seamaster Bond

Speedmaster

Aanvullingen…

Ik vind het al moeilijk een top 3 te bedenken, laat staan een top 10! En er is natuurlijk wel verschil met mijn top 10 en de top 10 aller tijden, de iconen van de horlogemakerij. De Omega Speedmaster, de Rolex Sub horen hier denk ik wel in thuis, maar ook bv de IWC da Vinci en het type piloten horloge zoals Zenith en vele andere merken die maakten horen hier wat mij betreft hier in thuis.

Groeten Tom V.

Nu , voor mij vind ik een top 10 wel kunnen . De volgorde zousteeds veranderen en na verloop van tijd zullen verschillende modellen gewisseld worden maar ik zou hem wel kunnen samenstellen . Misschien straks al ens doen .

Ik denk dat voor ieder budget wel een budgetafhankelijke toptien gemaakt kan worden.
Ga af op je eigen geboelens.
henri