Horloge uit 1505!

Een van de allereerste draagbare uurwerken: http://www.peterhenlein.de
Zeer interessant om te zien is onder andere ook het filmje onder "downloads"
Gewoon prachtig!

Dank je wel voor de link Mario!

Een fascinerende reportage, bedankt voor de link Mario (tu) nooit geweten dat de geschiedenis van het draagbaar horloge zover terugging!
Ongelooflijk dat iemand in 1505 zo’n uurwerkje heeft kunnen maken, helemaal uit ijzer en enkel met handgereedschappen; daar kan ik met de pet echt niet bij, die man moet briljant geweest zijn!

Groet,
Paul

Nounounou , niet overdrijven . De man had een vaste hand en veeeeeeel tijd . ( bijna ) Alles is te doen als je maar weet waar je naartoe wil en er het geduld voor hebt .

Hier een foto van het horloge met de eerste eigenaar :slight_smile:
het is geen pols- of vestzakhorloge maar een nekhorloge.

en dat ze in 1500 al zulke mooie foto’s konden maken wist ik niet :slight_smile:

Dat is niet het horloge in kwestie btw, Wat zullen die dragers lekker voorover gebogen hebben gelopen zeg!

Geinige foto, waarschijnlijk met een Hasselblad genomen die iemand in 1500 gebouwd heeft, moet een peuleschil zijn, 't schijnt dat als je een vaste hand en veeeeeeel tijd hebt bijna alles te doen is, als je maar weet waar je naartoe wil en er het geduld voor hebt … :smiley: :smiley: :smiley:

Enig idee hoe nauwkeurig zulke horloges gelopen kunnen hebben??

Nauwkeurigheid was ver te zoeken , het was meer een statussymbool dan een timekeeper,
bij iedere kerkklok die men tegenkwam, werden ze dan ook weer gelijk gezet.
die Hasselblad kon natuurlijk alleen in zwart-wit plaatjes maken, daarna werden ze met de hand ingekleurd:).

Bedankt voor de link Andre! Uiterst leerzaam, klein foutje in de engelse vertaling van de geschiedenis van Peter Henlein, waar zijn vader een iets andere achternaam heeft . . . :slight_smile:
Wat zou de tikfrequetie geweest kunnen zijn? Lijkt erg laag op het internet filmpje, maar is natuurlijk niet te beoordelen zo.

Dit mag van mij direct naast de Nachtwacht gehangen worden…

…pure kunst…