Horloge valt stil

Hallo iedereen

Ik heb hier thuis een horloge waar ik wat op wil oefenen om hem correct te laten lopen. Nu heb ik dit geprobeerd en hij is wel verbeterd om de tijd ‘vast’ te houden. Zolang ik hem tijdens de dag draag is er geen probleem. Maar snachts valt hij altijd stil, soms al na 2 minuten, soms na 2 uur. Wat mij wel opvalt is dat hij telkens stilvalt met de secondewijzer op dezelfde plaats…
Wat zou ik misdaan kunnen hebben?
Alvast bedankt

Raakt de secondewijzer niets, ofwel een andere wijzer of het glas?

Hij raakt niets. Hij valt steeds stil op de 10seconden. Als ik dan tegen het horloge ‘sla’ begint hij opnieuw te lopen

Hoor je wel getik als de wijzer stilstaat?

Nee, dan gebeurt er niets meer, ook geen getik. Ik dacht eerst aan een te korte reserve maar vind hetvraar dat hijbtelkens op dezelfde plaats stilvalt

Hoe leg je het horloge neer? Mijn horloges stoppen ook met de secondewijzer op ongeveer dezelfde plek omdat daar de weerstand het grootst is. Bij mij staan ze met de wijzerplaat naar voren, dus rond 10 voor blijven ze vaak hangen. Het zal dus een te korte reserve kunnen zijn.

Met de wijzerplaat naar boven maar als ik hem aandoe om te slapen.blijft dit hetzelfde

In dat geval is het waarschijnlijker dat er iets aanloopt, of je moet heel stil liggen tijdens het slapen :stuck_out_tongue:.
Verder ben ik niet heel thuis in de technische zalen, maar misschien helpt het als je het type uurwerk vermeldt. Succes!

Het is merkloos…! Ideaal om te oefenen dus

Met een loop eens kijken of die niet excentrisch staat.

1 like

Dan loopt hij óf tegen een andere wijzer aan, of tegen een indice.

1 like

Ik kijk vanavond eens met een loep

Waarschijnlijk is het uiteinde van je seconden rad verbogen toen je de seconden wijzer erop hebt gezet.

Edit: sorry had verleerd gelezen! Dacht dat je het hele horloge uit elkaar had gehaald. Mist 1 van de raderen niet een tand?

Nee, niets eigenlijk…
Nu moet ik er wel bij vermelden dat het om een ‘winner’ horloge gaat. Heb dit eens opgezocht en vooral te vinden op ali…

Uurwerk is denk ik een dg2813. Super goedkope uurwerken welke altijd in zijn geheel vervangen worden als er problemen zijn, ipv oplossen :smile:

1 like

Dacht ik… vond hetvechter ideaal om erviets uit te leren😉