Het is misschien een te ruime open vraag, maar ik waag het er toch op.
Mijn geboortejaar is 1972 en ik zou graag een horloge uit die tijd hebben.
Het mag best wat kosten maar niet te gek. Orde grootte 1000-2000 is prima, minder uiteraard ook.
Wel liefst een tamelijk iconisch horloge voor die tijd van een gerenomeerd merk, maar geen Rolex.
Ik sta graag open voor suggesties. Ik moet er wel bij zeggen dat ik helemaal nul, nul ervaring heb met vintage horloges en ook een beetje bang ben voor de kat in de zak, problemen met onderhoud etc.
Ben uit hetzelfde bouwjaar… Een Speedmaster Mark II is uit die periode en valt in de prijsklasse… Maaaaaarrrrrr… Precies het jaartal bepalen wordt een uitdaging als je een horloge koopt zonder papieren…
Vanwege onderhoud e.d. zou ik denk ik kiezen voor een eenvoudig horloge dus zonder complicaties. Daardoor valt de speedmaster wel af.
Een omega constellation pie pan zou zeker een optie zijn.
De Omega Constellation Pie Pans zijn tot diep in de jaren 60 geproduceerd, maar zeker niet meer in 1972.
Wat Omega betreft zijn de Omega Seamaster Chrono Refs 176.007 in wit of donker blauw zeer interessant. Of een mooie Flight Master (bijv 145.036) … Of een mooie C-shape Constellation, een late 168.029 (mooi 751 cal, mooier dan de latere 10xx cals)… Ook zijn er wel een paar funky Chronostops en Cosmics te vinden.
Als je tĂłch voor een Rolex gaat kom je al snel in de buurt van een oude Datejust 1601 1601/3 of een knappe Oyster Perpetual.
Ik zou zeggen pak chrono 24 erbij vul een merk/het jaartal in en pas de prijs aan. Kijk wat er in de buurt wordt aangeboden door trusted handelaren en zoek die dan online op. Hebben ze bijvoorbeeld jarenlange ervaring met een fysieke winkel? Hebben ze een horlogemaker in dienst? garanderen ze de echtheid?
Ook kan je als je wat meer tijd hebt even vragen bij bijvoorbeeld Schaap en Citroen vintage watches in Amsterdam of ze je een bericht kunnen sturen als ze er een tegenkomen of ontvangen (hoewel gemiddeld de horloges daar een duurder model betreft.)
Of https://www.awco.nl/shop/icons/gold-rush/omega-geneve-vignette/. Net iets duurder maar naar mijn mening een echt vintage horloge en veel mooier dan de horloges die ze onder de 2000 hebben. En goud houd altijd waarde. Daarnaast hebben ze horlogemakers als onderdeel van het team en kunnen ze dus echtheid garanderen en misschien ook je berichten als ze een nieuwe uit het jaar tegenkomen.
Als je de inhaalslag qua onderhoud moet doen bij een Speedmaster,dan geef ik je gelijk. Maar als het horloge net geserviced is, dan zouden de komende 7-10jr weer probleemloos voorbij moeten tikken