Horloge van de scooter gevallen

Hallo,

Ik zal jullie even inpraten;

Ongeveer 4 weken geleden heb ik bij de locale juwelier een schakel van mijn GC horloge laten vervangen.
Nadat ik het horloge had opgehaald ben ik een stuk gaan rijden met de scooter, en vlak voor mijn bestemming valt het horloge gewoon van mijn arm!
Ik reed ongeveer 60kmpu, dus het horloge natuurlijk dik beschadigd.
Hoe kon dat? Er was een schakel van de band opengesprongen.

Ik de volgende dag terug naar de winkel die de schakel die middag ervoor heeft vervangen, en kreeg daar te horen dat ze hem zouden opsturen naar de importeur & vervolgens de fabriek.

Nou werd ik vanmiddag gebeld door de juwelier, of ik €465 wil betalen voor de reparatie van mijn horloge, want het valt niet onder de garantie volgens hen.

Ik vind dat de juwelier de reparatie moet betalen, zij hebben tenslotte de schakel losgehaald, en waarschijnlijk niet goed of verkeerd vastgemaakt.
De juwelier vind dat ik moet betalen.

Nou is mijn vraag wie moet de reparatie betalen?

Hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb een GC SE1, 47000G1

Groetjes, Niels

lijkt mij duidelijk dat de juwelier verantwoordelijk is in dit geval, hij heeft immers een reparatie verricht aan de band, hij had voor aflevering even goed moeten controleren of alles goed vastzit.
hoop dat alles goedkomt voor je succes.

Mijn inziens moet die juwelier betalen, als vast staat dat hij die schakel heeft vervangen, maar het is wel moeilijk want bewijs maar dat het net die schakel is die los ging waar hij werk aan vericht heeft, ik vind het wel kinderachtig om niet zelf de schade op zich te nemen, maar ja eerlijke mensen bestaan er maar weinig.

Heb je een bonnetje trouwens dat je horloge daar geweest is?

Je kan voor het schade bedrag volgens mij beter een nieuw GC horloge scoren!

Wat is een GC ?

Hoi Niels,

Of e.e.a. onder garantie valt is nog maar de vraag.
Het horloge en de originele schakels zullen (nog steeds) van deugdelijke kwaliteit zijn, dus daar valt niets op aan te merken.
Als de vervangen schakel werkelijk de bron van ellende is, dan rijzen 2 vragen:

• Is de vervangende (nieuwe) schakel van goede (GC) kwaliteit?
  • Zijn bij het vervangen alle schakels goed/juist bevestigd?
    Het lijkt mij dat de kwaliteit van de vervangende schakel wel OK zal zijn. Wellicht had je die zelf nog in reserve. Dan valt de hele situatie niet onder fabrieksgarantie.
    Vervolgens gaat het om de kwaliteit van de werkzaamheden, ofwel twijfelachtige montage door de winkelier.
    Dit laatste zal vermoedelijk door de winkelier ontkend worden.

En zo ontstaat een patstelling, waarbij de winkelier in principe het sterkst staat. Hij heeft een hersteld horloge met bijgaande kosten in zijn bezit, dat jij graag kosteloos terug wilt hebben.
De winkelier heeft wettelijk het recht van retentie, ofwel hij kan het horloge onder zich houden zolang de onkosten niet door jou betaald zijn.

Hier kun je m.i. alleen door onderhandeling uitkomen.
Betaal jij niet, dan krijg jij het horloge niet terug.
Anderzijds heeft de winkelier dan een 2e hands horloge in bezit, waar hij bij verkoop toch zeker niet een bedrag voor vangt dat de (door hem voorgeschoten) kosten (€465) dekt. Daar wordt hij dus ook niet blij of beter van.
Je kunt bovendien nog schermen met negatieve mond-tot-mond reclame. Daar zijn veel winkeliers, zeker in deze tijd van malaise, best gevoelig voor.

Ik wens je veel succes met de afhandeling.
Flip.

Nou is mijn vraag wie moet de reparatie betalen?

Welkom hier. Lijkt me eerder een vraag voor je rechtsbijstandsverzekering. Wij wat hier over menen zal de juwelier niet ter zake doende vinden.

Wie eist bewijst…

Iets wat ik al vaker heb gelezen (maar dit komt voor jou helaas te laat):

Laat altijd eerst een bestek opmaken vóór herstellen of spreek schriftelijk af dat de handelaar eerst met jou contact opneemt alvorens herstellingen van meer dan nnn € uit te laten voeren.

Hallo,

Bedankt voor alle reacties!

Het horloge is nog niet gerepareerd, dus dat is het probleem gelukkig niet.
Het zit mij vooral dwars dat mijn horloge zwaar beschadigd is en dat de ‘veroorzaker’ vindt dat ik zelf moet betalen.

Groetjes, Niels

Guess Collection, Japans bedrijf dat Swiss Made-horloges maakt met zo goed als alleen Rhonda Quartz-uurwerken.

nielsb Schreef:

Hallo,

Bedankt voor alle reacties!

Het horloge is nog niet gerepareerd, dus dat is
het probleem gelukkig niet.
Het zit mij vooral dwars dat mijn horloge zwaar
beschadigd is en dat de ‘veroorzaker’ vindt dat ik
zelf moet betalen.

Groetjes, Niels

Hoop dat alles goed afloopt. Maar ik begrijp het verhaal niet helemaal. Je zegt dat de juwelier een schakel heeft vervangen (?) maar niet dat het de “bewuste” schakel was, die het begeven heeft, hoe zat het nou precies?

Ik bedoelde dat de juwelier het horloge nog niet heeft laten repareren, dus er zijn nog geen kosten gemaakt.

Of de schakel die opengesprongen is ook de schakel is die vervangen is weet ik niet. Door de harde val zijn er meerdere schakels opengesprongen en ik heb maar een deel van de band/schakels terug gevonden.

Maar het lijkt me niet erg aannemelijk dat binnen 2uur na de reparatie, een andere schakel openspringt waar nooit problemen mee geweest zijn?

nielsb Schreef:

Maar het lijkt me niet erg aannemelijk dat binnen
2uur na de reparatie, een andere schakel
openspringt waar nooit problemen mee geweest zijn?

Aannemelijk dat het de bewuste schakel was? Jazeker Bewijsbaar? Nee.
En zoals louis schreef: Wie eist bewijst…

je hebt zeer schaarwijnlijk meer keer met je horloge op de scooter gereden zonder hem te verliezen. mi kan je zeker de juwelier aansprakelijk stellen. kort gezegd kan hij nooit zonder overleg jouw een rekening voorleggen van e4oo zoveel alvorens dit met jouw te bespreken. het zal wel een heel getouwtrek worden maar een goede middenweg moet er te vinden zijn…
Je kan de fabrikant/importeur hiervan op de hoogte stellen, die zitten meest niet te wachten op dit soort reclame`s. Ook een uitdraai van deze onze meningen kan je meenemen en aan je juwelier tonen en hem nogmaals de vraag stellen of jij, of hij de verantwoording draagt. wellicht helpt eea.

in elk geval:suk6

Ik zou contact met opnemen met de importeur/fabriek en de situatie uitleggen. Kijken wat hun mening is. Ik zou ook willen dat de juwelier zou betalen.

De schade is onder de 500€ dus zal de fabrikant terugverwijzen naar de juwelier. Deze zal toch echt zijn slechte werk moeten erkennen. Ik heb ook al vaker gehad dat er een pennetje weer los kwam en het horloge los zat gelukkig nooit op de motor of brommer. Maar erg flauw om de rekening maar even bij je neer te leggen als hij zelf ook wel weet waardoor het is gebeurt. Het zal een getouwtrek worden maar volgens mij sta je redelijk sterk. Een opmerking als de rechtsbijstand inschakelen of naar de kantonrechter stappen daar zitten we beiden niet op te wachten dus hoe komen we er samen uit zal hopelijk genoeg zijn.
Ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Lijkt mij ook duidelijk alleen zou het idd wel een getouwtrek worden.

Als klant/consument weten we hoe 't voelt. Als ondernemer weet je niet wat die klant heeft uitgespookt. Dat er zo kort erna iets mee is gebeurt, doet me vermoeden dat de schakel idd niet goed is vastgezet.

Maar zal wel getouwtrek worden. Als jullie een goede relatie hebben, zou je op een rustige dag je vader of moeder mee kunnen nemen om eruit te komen. Als je al bijna zeker weet dat ze niet bepaald coulant zijn (en gezien de prijsopgave van bijna 500 euro heb ik zo een donkerbruin vermoeden) dan kun je op een drukke dag langsgaan. Altijd rustig en netjes blijven natuurlijk, dan krijgen andere klanten ook te zien hoe de service daar is.

En je kunt altijd een briefje naar de importeur of fabriek sturen met je verhaal. Heel soms kun je ze dan een warme douche aanbieden… :wink:

Veel succes en ben benieuwd hoe het afloopt.

Heb je een rechtbijstandverzekering?

Voor 465 euro kan je bijna een nieuwe kopen. Om welk model gaat het?