Begin vorig jaar heb ik voor het laatst iets kunnen posten over een nieuwe aanwinst: Een Citizen Stiletto AR1110-02A die bedoeld was als mijn nieuwe ‘daily driver’. Dat is het horloge een aantal maanden ook geweest maar (hoewel ik het ontwerp nog steeds erg mooi vind) begon ik me te ergeren aan het gebrek aan een datum indicatie en de grootte van het horloge: Door de jaren heen is mijn smaak qua horloges steeds verder ontwikkeld richting strak, klassiek, minimalistisch en compact… en die 39mm diameter was me gewoon te groot, zeker in verhouding tot de minimale dikte van het horloge. Het af en toe dragen van de Omega van mijn grootvader (met z’n 35mm diameter) bevestigde dat ik gewoon terug wilde naar een horloge van klassieke formaat: Klein dus, naar de huidige gewoonte.
Een vervanger vinden was niet makkelijk want er worden tegenwoordig niet veel horloges gemaakt van rond de drie en een half cm. Kandidaat nummer één was de Junghans Max Bill en ik heb een paar keer dit horloge bijna gekocht. Echter (rare vogel dat ik ben) prefereer ik ook quartz boven mechanisch tegenwoordig (en het liefst HAQ), zeker voor mijn ‘daily driver’. Het was dus een tijdje zoeken…
Ik was erg aangetrokken tot de Seiko Dolce SACM171 (een Japanse markt prachthorloge met een HAQ uurwerk) maar wist dat het ontbreken van een datumindicatie mij zou ergeren op den duur en heb een Seiko SGEE09P1 overwogen ook… maar dat was toch een tikkeltje groter dan ik wilde en vanwege de zilver-wit wijzerplaat viel de leesbaarheid tegen in sommige lichten. Toen liep ik toevallig langs een winkel en zag ik een doodgewoon klein quartz horlogetje in de etalage:
Het was een Seiko SKK693P1. 34mm breed, erg comfortabel, mooi leesbaar met een quartz uurwerk met datum indicatie. Geenzins ‘bijzonder’ maar met een nieuwe band toch vrijwel perfect.
Ben benieuwd of er anderen zijn die ook terug zijn gegaan naar horloges van klassieke formaat?
Misschien ligt het ook aan je pols en kledingstijl. Ikzelf draag liever geen horloges kleiner dan 42mm. Ik ben vrij fors en een kleiner horloge voelt niet goed.
Benieuwd of je tijdens je zoektocht ook nog bij LIP hebt gekeken ?
ook kleine diameters met een duidelijke re-issue 60’s design.
verder wat mij betreft is de diameter een kwestie van wennen, ik draag alles van 34mm tot 50mm … hoewel bij die uitersten ik me ook niet echt lekker voel want ik blijf daarbij die formaten maar bandjes flippen in de hoop dat dat “wat” doet.
Je was mogelijk niet meer opzoek, maar ik weet nog
een rijtje LASITA herenhorloges van dat formaat ( 31 / 34mm ) te staan, mijn ervaring met Lasita is dat ze ook erg netjes afgewerkt zijn … en geen verchroomde rommel ofzo.
Omdat ik voornamelijk vintage verzamel, weet ik bij wijze van spreken niet anders. Dat formaat hoort gewoon bij de meeste dress watches van de fifties en sixties.
Longines heeft geprobeerd met de Conquest Heritage van twee walletjes te eten door het horloge in twee formaten uit te brengen: 35 en 40 mm. De tweede versie is veel en veel duurder dan de eerste, terwijl hij in mijn ogen uit proportie is: je ziet er gewoon aan af dat het horloge in de fifties als 35 mm is ontworpen. Dat formaat heeft een eigen esthetiek en daar houd ik van. Ik zal me dus nooit ofte nimmer van het predicaat ‘te klein’ bedienen.
Ik weet precies wat je bedoelt en dat vond ik ook zo jammer van de Citizen Stiletto: Als die ongeveer 35mm was in plaats van 39mm, was het horloge helemaal in proportie en mooi geweest. Goed in ieder geval dat Longines nog de keuze biedt aan hun klanten.
Ik sluit me aan bij @Carpe_tempus en laat me niet weerhouden door enkel formaat. Mijn sweetspot licht tussen de 40-44 mm. Het is even geleden maar toen een paar jaar geleden echt groot hip was droeg ik nog wel een deze;
Longines Conquest ti V.H.P. Best klein met 34mm super licht en comfortabel en daarnaast een soort HEC uurwerkje… Veel plezier met je Seiko! Een mooi klassiek horloge waar je vast nog veel plezier aan gaat beleven!
Inderdaad! maar dat heb ik nooit echt gecontroleerd:-) het verbaasde mij vanavond een beetje dat hij nog liep en ik zag dat de wijzers en wijzerplaat nu toch wel hun beste tijd hebben gehad. Horloge komt uit 1987, wordt volgend jaar alweer 30…
Hoewel ik meestal iets draagt rond de 42mm, doe ik voor de afwisseling ook wel es wat forsere horloges om, zoals een Emergency Mission en Kairos. Maar sinds kort ook wat kleinere World War watches, zoals een Record Dirty Dozen, en een Helios.