Horloge van mijn vader

Na een flinke tijd gezocht te hebben eindelijk het (hele?) oude horloge van mijn vader gevonden. Het is een erfstuk, gaat mij niet om de financiële waarde.
Het horloge stond, uiteraard, stil maar begon prima te lopen na enig opwinden.
Uiteraard is het bandje in erbarmelijke staat, deze zou ik graag vervangen voor een nieuw (croco) lederen bandje. Probleem is dat het horloge geen pushpins heeft. Weet iemand een goed adres voor bandjes voor dit type horloge? Breedtemaat is 16mm trouwens.

8 likes

Mooi hoor, zo’n ouder horloge met het verhaal van je vader! Is het achterdeksel goudkleurig?

Ik zou geen croco doen. Het is een kleinachtig horloge; een verfijnde, dunne leren band (zwart, cognac) doet hem goed.

Wetend, dat ik sta op de schouders van mijn ouders heb ik ook zo iets (nu om de pols). Foto volgt nog wel.

Tja, hoeft niet per sé croco te zijn. Mag ook gewoon eenvoudig leder zijn, of hagedis. Iets subtiels in ieder geval, inderdaad vanwege het formaat.
Achterdeksel is inderdaad goudkleurig met enkele stempels erin.

14-karaats kast zo te zien. Laco is best een serieus merk - geweest, vooral. Ik zou voor donkerbruin hagedis gaan, of gewoon glad kalf.

Mooi stukje familiehistorie, dat moet je koesteren.
Als je hem af en toe gaat dragen zou ik wel een servicebeurtje adviseren; de smeermiddelen zijn ongetwijfeld compleet uitgedroogd. En natuurlijk even het glaasje polijsten.
Veel plezier ermee!

Dat is een leuk horloge, vooral de lugs! Het ‘glaasje’ is waarschijnlijk van plexi, die kun je met Polywatch mooier maken.

Weet je zeker dat er geen pushpinnen op zitten? Ik kom ‘fixed bars’ namelijk vooral bij militaire modellen tegen. Als het inderdaad geen pushpinnen zijn, zoek dan op ‘open end’ bandjes. Hirsh maakt dergelijke bandjes. Kijk vooral eens hier: http://www.watch-band-center.com/watchstrap-h175-Open-End-Watch-Bands.html

Succes

Oh en ik sluit me aan bij @PeterLC

Dank allen voor de reacties! Zo kom ik alweer wat meer te weten. Heb inmiddels Laco een mail gestuurd, wellicht kunnen ze mij nog iets vertellen over het horloge zoals type en bouwjaar.

Het verbaasd me dat het horloge 14krt goud is, niets voor mij pa om zo’n horloge te hebben. Aan de andere kant, ik heb het hem zelden zien dragen dus misschien had hij er al jaren genoeg van. Hij was niet zo’n sieraden-man.

Het horloge heeft inderdaad fixed bars, je kunt het al aan de strap ziet op de tweede foto uit mijn eerste post, er zitten een soort pins op het bandje die omgeslagen zijn. Bedankt in ieder geval voor de link, ik ga eens wat mooie straps uitzoeken. En op zoek naar iemand die het horloge wil/kan servicen!

Zoals PeterLC en Vicuna al zeiden: 14 karaats goud.
De kast is gemaakt in Duitsland, dat is te zien aan de Duitse Reichskrone

(In de cirkel links zoals gebruikt voor goud en rechts met de halve maan zoals gebruikt voor zilver)

die gebruikt werd tot 1976. Je weet dus meteen, dat je horloge uiterlijk in 1976 gemaakt is.

LACO was een merk van de firma Lacher & Co
Hier vind je nog wat gegevens https://watch-wiki.org/index.php?title=Lacher_%26_Co

En dit is het bedrijf vandaag https://shop.laco.de/de/Manufaktur.html?coID=5567

1 like

En dan nu een foto van het horloge van mijn vader. (Ik zou er bijna een ballade over kunnen schrijven)

Een Certina Mayfair uit 1965. Ik heb 'm door een HF lid laten servicen en hij loopt weer als nieuw! Geweldig. (Moet nog wel een ander bandje op, uiteraard, slanker, dunner, minder nadrukkelijk.)

5 likes

Sjiek! Zeer sjiek!

Ik ben er inmiddels achter dat het horloge waarschijnlijk geproduceerd is tussen 1948 en 1955. Langzaam kom ik er wel. Morgen gaat het horloge weg voor een servicebeurt.

1 like

Heel mooi erfstuk, daar kun je blij mee zijn.
Een servicebeurt en dan dragen natuurlijk .

Inderdaad, een servicebeurt later (bedankt @PeterLC!) en ik heb weer een supermooi horloge erbij! @PeterLC heeft het horloge helemaal uit elkaar gehaald, mij voorzien van professionele updates (ik snap helemaal niks van het horloge-jargon :wink:) en foto’s van het binnenwerk. Ik ben enorm blij dat hij van een horloge, dat eigenlijk nauwelijks meer werkte, weer een functioneel en goed werkend aandenken aan mijn vader heeft gemaakt!

Dit was de staat van het horloge voor de servicebeurt…

En dit na de service-beurt…

Voorzien van een nieuw bandje…

12 likes

Hij loopt hu weer uitstekend! :thumbsup:

Mooi horloge,mooi verhaal

Mooi dat hij weer in tip top staat is! Veel plezier ermee, en draag hem met trots.

Dit soort horloges zijn onbetaalbaar. Veel plezier ermee.

Mooi verhaal en idd onbetaalbaar geniet ervan!