Horloge van opa gekregen

Vanmiddag even koffiegedronken bij mijn geliefde opa en oma.

Na kort wat gebabbeld te hebben over van alles en nog wat vertelde ik mijn opa over de Seiko duikhorloges, die momenteel een servicebeurt ondergaan, en liet hem wat foto’s zien van het proces. Mijn opa is al sinds zijn tienerjaren, tot op de dag van vandaag, klokkenmaker, dus foto’s van ontmantelde horloges vindt hij uiteraard ook interessant.
Al snel begon mijn opa over de horloges die hij in zijn leven heeft gedragen, waarop hij naar de kast loopt en een oud horloge tevoorschijn tovert, “Hier jongens, deze is voor jouw, zie maar wat je ermee doet” …

En wat gaf hij mij daar, een jaren dertig handopwinder. Fabrikaat zo even onbekend, maar wel een prachtig horloge!
Mijn opa kreeg dit horloge, afkomstig uit de erfenis van een overleden oom. Deze man overleed negenentwintigste, en aangezien mijn opa vernoemd is naar deze oom, kreeg hij dit horloge.
Heel toevallig draag ik dezelfde initialen als die van mijn opa, en ben letterlijk naar hem vernoemd, wat mijn opa zelfs vergat toen hij het horloge mij in de hand drukte. Toeval! Ik ben de derde generatie die dit horloge nu in zijn bezit heeft, met de “Louis”.

Oke, genoeg sentimenteel gedoe, ik zal jullie laten zien wat ik gekregen heb: :wink:

Wat ik kan lezen is “Rytime Watch Co. Swiss” en “Fifteen Jewels & Two Adjustments”

Wie kan mij wat meer vertellen over het horloge, het merk, kast, leeftijd e.d.?

Groet, Louis

14 likes

Lijkt me wel een opknap beurtje waard. Emotionele waarde onbetaalbaar.

3 likes

http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker

Mikrolisk geeft deze drie fabrikanten als opties.De laatste zal het niet zijn, dus een van de eerste twee.

Ik zie dat de link niet werkt, maar op de site als zoekterm rytime invoeren.

Evt. wat meer info:

Het uurwerk is een Felsa. Het precieze caliber is alleen te bepalen door het stelwerk aan de wijzerplaatzijde te bekijken. Afgezien van wat roestvorming op het kroonrad en tonrad lijkt het uurwerk in een prima staat.

1 like

Leuk verhaal! Ben er zuinig op!

Prachtige aanwinst, ik zeg servicebeurt laten geven en met trots dragen!
Uiterlijk zou ik zo min mogelijk aan doen, zelfs die doorleefde band vind ik prachtig (maar misschien is die wel kapot, ik kan maar een klein gedeelte zien). Uiteraard wel alles goed reinigen natuurlijk. :smile:

Veel plezier met de aanwinst! :sunglasses:

Leuke aanwinst, veel draag plezier.

Mooi ding zeg +2

wat is de diameter ?

ik zou als ik hem ging dragen er wel een gloednieuw glaasje in willen hebben. . zodat je mooi uitzicht hebt op die mooie ouwe wijzers maar dan de oude voorruit wel netjes bewaren.

Wat een mooi verhaal is dit! En wat een mooi klokje.
Emo-waarde is onbetaalbaar. Dat wordt een horloge voor Special Events lijkt me. Veel plezier ervan!

Over de kast kan ik nog zeggen dat het zilver is. In de achterdeksel staan de merkjes. 0.935 wil zeggen 93,5 % zilver.

Mooi horloge overigens.

Ko

Mooi verhaal. Veel draagplezier toegewenst.

Mijn beste,

Inderdaad!!
Veel draag-plezier met deze geschiedkundige klok.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Nog genoeg radium in die wijzers om een lichtgevend plasje van te krijgen.

Dank iedereen voor de reacties! Ik zou graag het horloge eens laten servicen, maar bij wie? Wie zou er geschikt zijn om te vragen?

Overigens een leuk detail, aan de binnenkant van de achterdeksel staat het ouderlijk adres van mijn opa geschreven, Voorstraat, Kollum. Hij verhuisde daar toen ie 17 jaar oud was. Mijn opa is van 1935, dus moet voor 1952 zijn geweest dat ie 'm kreeg.

Zonder kroon, 30mm

Ah, kijk, nu weet ik het zeker. Mijn opa zei het al, nu weet ik het zeker.

Ze geven geen licht meer, helaas… Ik zal er eens met een blacklight opschijnen, kijken of dat werkt.

Hij bedoelt dat ze nog radioactief zijn :wink: Voorzichtigheid geboden dus.

Mooi verhaal! Bij dit soort stukken is de emotionele waarde de idd waarde van de klok. Ik zou hem erg orgineel laten. De krassen laten zien dat er een geschiedenis aan hangt die alleen jij kent. Wees er zuinig op.

Uiteraard!

En kijk eens, met de UV lamp zijn er nog wel degelijk sporen zichtbaar… Bij gewoon (fel) licht gebeurd er weinig meer, UV licht werkt perfect!

Ik zal 'm zeker weten zo origineel mogelijk laten. Of ik het glas zou laten vervangen… misschien, het ziet er nu toch wel lelijk uit, maar wie weet valt er nog aan te polijsten.

2 likes

Prachtig, dit zijn de mooiste horloges…Mijn zeer eenvoudige Girard Perregaux van mijn vader gaat ook nooit meer weg…

Mooi verhaal! Mooi horloge! Geniet ervan!!

Groet,
Arvid