Nou ja, gelukkig is mijn vriendin niet gevallen, dat vind ik dan wel het belangrijkste.
Bij het pakken van haar horloge (Omega speedmaster reduced) om die om te doen is het uit haar handen geglipt. En dus van een ruime meter op de grond gevallen. Ze schrok zich kapot, maar er leek niets beschadigd.
Wel merkte ze dat in de loop van de dag haar horloge een stuk voor liep. Toch iets aan de binnenkant wat niet zo lekker zit volgens mij. Bij thuiskomst even gelijk gezet en dus straks maar even kijken hoe ver ie dan vooruit staat.
Mocht het nou een tijdelijk euvel blijken te zijn, is het dan toch raadzaam om 'm even weg te brengen voor een check ?
Wat kan gebeuren is dat door de val de balans spiraal is ‘dubbel geklapt’.
Daardoor gaat het uurwerk een (stuk) sneller lopen.
Ik zou er mee naar een horlogemaker gaan.
In 99% van de gevallen is door een grote schok of val de 1 na laatste winding van de spiraalveer achter de piton geschoten.
wanneer je het horloge in de hand neemt en even een doffe klap maakt in de andere handpalm, zal dit in negen van de 10 keer weer terugschieten.
Wanneer dit niet het geval is dan kan een horlogemaker door een zeer eenvoudige ingreep de winding weer terugplaatsen.
Opsturen???
Gr jan Ubels
ps dat een spiraalveer door een val opeens magnetisch is geworden lijkt me niet.
Wel kan het zo zijn dat door een ongelukkige val de olie uit de lagers springt en tussen de windingen van de spiraalveer komt, waardoor de spiraalveer gaat plakken, dus te kort wordt en te snel zal lopen.
Ik denk dat opsturen naar Omega hierbij de veiligste maar ook de duurste oplossing is. Ik denk dat elke goede horlogemaker dit voor een fractie van de prijs zou kunnen oplossen.
Ik denk dat opsturen naar Omega hierbij de
veiligste maar ook de duurste oplossing is. Ik
denk dat elke goede horlogemaker dit voor een
fractie van de prijs zou kunnen oplossen.