Horloge Veilingen

Mijn naam is SBM en ik ben werkzaam bij veilinghuis Sotheby’s als horloge expert. In die functie taxeer en onderzoek ik dagelijkshorloges en reis ik Europa rond op zoek naar interessante horloges. Ook bezoek ik de regelmatig gehouden veililngen en beurzen in Europa. Sotheby’s is het enige veilinghuis in Nederland met een afzonderlijke horloge afdeling en organiseert tweemaal per jaar speciale horlogeveilingen met high-end (EUR 2.000 en hoger) pols- en zakhorloges. Het lijkt me leuk om als horloge liefhebber en ‘ingewijdene’ mee te discussieren en vragen te beantwoorden m.b.t. horloges en horlogeveilingen. Een beetje reclame maar wel leuk om te vermelden is dat wij tevens kosteloze (veiling) taxaties uitbrengen.

Met vriendelijke groet,

SBM.

aangepast op verzoek van de schrijver

Leuk om te horen/lezen dat je op dit forum bent! Ik hoop alleen niet voor je dat je voortaan de rest van de week bezig bent met het beantwoorden van duizenden vragen :slight_smile: van forumleden. Succes met de veilingen!

hans

Met de aanwezige kennis hier hoop en denk ik niet alleen vragen te beantwoorden, maar ook veel van anderen te leren. Toch bedankt voor de waarschuwing.

Shiko.

coole baan !!
welkom op het forum, en dat je maar veel interressante dingen mag posten…
groet, frank.

Welkom, Shiko!

Kun je ons op de hoogte houden als een dergelijke veiling zich aanbiedt. Ik ben zeker geinteresseerd om dan eens langs te komen. Heb nog niet eerder een horlogeveiling meegemaakt.

Groet,
Richard

Alvast een leuke link: [http://www.sothebys.com/help/whats_it_worth.html]. Via deze pagina (even registreren) kan je de komende veilingen in de gaten houden (wereldwijd). Wat nog leuker is: de tool ‘What’s It Worth?’ bevat een ‘Sold Lot Archive’ van alle verkochte spullen (dus ook horloges) bij Sotheby’s. Op basis van merk of andere zoektermen kun je zo heel snel zien wat een bepaald horloge in het verleden op de veiling heeft opgebracht.

Dankjewel!

Onze eerstvolgende veiling is 27 Juni. De kijkdagen worden altijd gehouden op de vrijdag en het weekend voor de veiling - in dit geval 22 t/m 24 Juni van 10.00 - 17.00. Horlogeliefhebbers zijn natuurlijk van harte welkom.

Welkom Shiko,

ik ben wel een beetje jaloers op jouw baan zeg!
Hopelijk wil je af en toe eens een bijzondere vondst op horloge-gebied hier presenteren? (we zijn dol op fotootjes…)
Veel plezier op 't forum!

Groet,
Paul

welkom hier! ik denk dat je een mooie bijdrage kunt leveren aan het forum.

Van harte welkom,… nou dat betekend dat jij natuurlijk ook precies de expert bent voor mijn vraag (onderwerp) over de aankoop van de ROLEX 5513 uit 1968 met alle papieren en originele box of de IWC Aquatimer ook uit jaren '60 met stamboekuittreksel (eerste model van de Aquatimer).
De IWC moet ca. 3500-4000 euro meer kosten dan de ROLEX.

Hoe zie jij dat???

Ik had net al even gereageerd maar zag dat ik er qua prijs van de IWC naast zat. Je voorbeeld van EUR 7-9.000 euro lijkt me echt te veel geld, wat niet wegneemt dat het een zeldzaam horloge is. Ik verwacht dat de Aquatimer, afhankelijk van de staat en originaliteit van de onderdelen, EUR 4-5.000 moet opbrengen op een veiling. . Horloges als investering vind ik altijd een heikel punt. Beide horloges zijn redelijk waardevast maar de IWC lijkt me qua zeldzaamheid een betere investering. Voor zover ik kan nagaan is deze Aquatimer de afgelopen 10 jaar niet ter veiling aangeboden…
Check i.i.g. altijd vóór de aanschaf (indien mogelijk) of kastnummer en uurwerknummer bij elkaar horen (bijv. door zo’n Stammbuchauszug).

Heb de 'wat is het waard site’net bezocht. dank voor de tip!

Welkom Sold hoop veel van je leren.
Jij bent toch de komende opvolger van Ronny Wooter ?

Thanks.

Jij bent toch de komende opvolger van Ronny Wooter ?

Klopt.

Welkom Shiko, een ware eer!
Even een vraag, veilingprijzen en winkelprijzen liggen toch een fors eind uit elkaar? Misschien dat jij daar wat inzicht in kunt geven, want ik neem aan dat er bij jullie veel handlaren inkopen die daarna toch ook weer wat willen (moeten) verdienen?

welkom op ons forum
groet pajero (jan de groot)

Veilingprijzen en winkelprijzen verschillen vaak van elkaar. Ik vergelijk het prijsmechanisme vaak met die van auto’s: Als je met een nieuwe Mercedes bij de dealer wegrijdt en hem twee jaar later wil verkopen heb je een fiks verlies. Een potentiele koper kan immers ook naar de dealer stappen en de auto kopen als de prijzen teveel bij elkaar liggen. Hetzelfde geldt voor (nieuwe) horloges. Een groot veilinghuis bereikt echter als de markt gezond is veel particulieren (internationaal). Deze kennen of kunnen de winkelprijs kennen en zullen een tweedehands horloge alleen kopen als er een verschil bestaat met de winkels. Het is vanzelfsprekend dat veilinghuizen daar rekening mee houden. Een ander verhaal wordt het als een model niet meer wordt geproduceerd of moeilijk verkrijgbaar is. In dat soort gevallen willen de veilingprijzen de oorspronkelijke prijzen nog wel eens voorbijstreven.
Natuurlijk koopt ook de handel op veilingen, maar wanneer een veilinghuis z’n werk goed doet en de juiste mensen weet te bereiken, kunnen handelaren op den duur worden uitgeboden. De particuliere koper hoeft immers niet aan z’n marge te denken.
Ik adviseer je zelf de proef op de som te nemen. Zoek op sites van veilinghuizen eens naar wat recente modellen, kijk naar de taxaties en de resultaten en vergelijk die eens met de catalogus/winkelprijzen.

Welkom op dit leuke forum.

Bedankt voor de links.