Ik heb net (heel kort) in de regen gelopen, eenmaal thuis zag ik ineens vocht aan de binnenkant van mijn glas? Iets wat ik nu snel moet doen?
Horloge open maken en uurwerk er uit.
En waterdicht laten maken.
de vraag is of hij ooit waterdicht geweest is
In de rijst ermee.
Condens, gewoon in een zak rijstkorrels stoppen
U was me net voor!
Ik hoor ook wel eens kroon open en in de koelkast. Op eigen risico: geen idee of (en zo ja waarom) dat zou werken.
Achterdeksel open draaien, als dat lukt. Draait altijd tegen de klok in. Soms kan je het deksel wel met een rubberen balletje of prop ductape open draaien.
Uurwerk kan je er zonder gereedschap niet uit halen.
Daarna zou ik er keukenpapier omheen wikkelen, afplakken en hem in een bak rijst doen, zodat het vocht eruit trekt. Daarna na een horlogemaker ermee, geef even aan waar je woont, dan kan ik je misschien een tip geven.
P.s. Een complete revisie is nodig na vochtschade, kost minimaal 50-100 euro. Als het horloge geen emotionele waarde heeft is hem op laten knappen meer dan het waard is.
Omdat een koelkast hygroscopisch is. Daarom geen eieren in koelkast.
Bedankt voor de snelle antwoorden.
Het uurwerk staat inmiddels in de rijst. Geen emotionele waarde, dus ik neem de gok
Onzin. Is laatst een heel artikel over geweest. Rijst pakt de vocht wel op, maar dit vocht zit overal tussen en kan niet door de rijst opgenomen worden. De oppervlakte zal drogen en je horloge gaat slechter lopen. Breng hem naar iemand die je horloge kan servicen dat is het beste. Je kan zelf niet zien waar het vocht zit en ik zou geen risico nemen!!
Even een föhn er op zetten.
Beter iets dan niets.
Edit, hoop dat het helpt!
Das waar
Grappig dat in een recente Keuringsdienst van Waarde Quiz juist gezegd werd: eieren bewaren in de koelkast, want dan blijven ze langer vers. Terwijl ze in de winkel (en daarvoor bij de groothandel en daarvoor bij de producent; afgekort: pgw) steeds op een normale temperatuur worden bewaard; zeg 18 graden. De redenatie was als volgt. Zouden ze in de reeks pgw gekoeld worden, dan zou tussen winkel en huis vocht door de eierschaal naar binnen trekken en dat moet voorkomen worden.
Het voedingscentrum zegt:
"Bewaren van eieren
Wanneer je eieren in de koelkast bewaart, verkleint het risico op salmonellabesmetting en de groei van andere bacteriën. Bovendien drogen de eieren minder snel uit in de koelkast. Dan moet je ze wel in de doos bewaren.
Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed. Eieren nemen geurtjes snel over. Je kan ze daarom beter niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten bewaren.
Op de verpakking staat de ten minste houdbaar tot-datum (THT-datum). Eet eieren bij voorkeur voor deze datum op. Je kunt ze daarna nog enkele dagen hardgekookt of goed doorbakken eten.
Je kunt een test doen als je twijfelt of eieren vers zijn. Leg een ei in een bakje of groot glas water. Een ei dat drijft is niet vers. Als je zout aan het water toevoegt, werkt de test sneller bij minder oude eieren. De âdrijftestâ werkt dus alleen om eieren te testen op versheid, het zegt niets over besmetting met bacteriĂ«n."
Dus , een ei dat âontvochtigtâ door bv. te lang in een koelkast heeft minder kans op salmonella , maar verouderd dan toch ook wel weer sneller. Conclusie ; koop eieren zo vers mogelijk en eet ze zo snel mogelijk op.
Koop een kip, elke dag verse eieren en je hebt er nooit teveel in huisâŠ
En bewaar ik die kip dan in de koelkast of niet?