Horloge vol vocht, heeft iemand een snel antwoord

:joy::joy::joy:

2 likes

wat een beetje vocht al niet doet, van vocht naar kip. Eet smakelijk

1 like

Zit in ieder geval je haar goed…

1 like

Elke warme plek is goed, bijvoorbeeld op een oplader leggen. Als er condens op het glaasje komt zit het nog niet in het uurwerk. Het vocht gaat op een koude plek zitten, dus kast glas enz. De vraag is of er echt vocht in het uurwerk geweest is.
Het vocht komt in het horloge langs de opwindas en als dat er lang in blijft zitten dan gaat dat roesten ook de tirette(veer). Dat roesten gaat niet binnen uren dus de vraag is of revisie nodig is. Wel als de olie oud is.

Als die na drogen goed loopt gewoon dragen (niet in de regen).

In de vrieskist lijkt me slecht voor de (oude) olie.

1 like

Natgeworden gevoelige voorwerpen zoals mobiele telefoons, horloges met condens en fotocamera’s kan je prima drogen door ze achter de blazende ventilator van een PC of server (anything met ventilator) te zetten. Dat is steeds verse warme droge lucht.
Als je je uurwerk dan toch uit de kast haalt of de kroon openschroeft, leg 'm dan in een bakje met silica gel, dat is ontwikkeld om te ontvochten.
Die silica gel (meestal korrels in een zakje) kan je zelf weer drogen door ze enkele malen kort te verhitten in de magnetron en een beetje te schudden bij het uitdampen.

2 likes

Ik zal ook maar eens meedoen.
Nooit een fohn op zetten. het domste wat je kan doen.
rijst is zeker niet afdoende. en neemt weinig tot geen vocht op.
Clinoptiloliet (Zeoliet) daarentegen wel.
Koop een super power grip in een dartswinkel en leg het horloge met de achterdelsel eraf op het kussentje en het vocht is er in een mum uit.
Waar te koop,kijk op de volgende link;
https://www.google.nl/search?rlz=1C1TGIB_enNL591NL592&biw=1538&bih=886&tbm=isch&sa=1&ei=y38SW9auC8bewALnuaHgDg&q=super+power+grip+darts&oq=super+power+grip+darts&gs_l=img.3...4132.4132.0.5291.1.1.0.0.0.0.52.52.1.1.0…0…1c.1.64.img…0.0.0…0.AzVCCinyCdk

2 likes

Even ot maar wel 1 tip die wel lekker is:

Als je verse truffel bewaart is het goed voor de vochtbalans om hier ook een ei bij te bewaren.

Nou komt het… als de truffel op is… dan heb je nog dat ei. Ohhhh als je die bakt zit die smaak van die truffel daarin. En dat is lekker joh! :stuck_out_tongue_winking_eye::see_no_evil::beers:

5 likes

Als ik nou een ei naast mijn horloge leg, zal het dan ook weer goedkomen met de vochtbalans? :joy:

2 likes

wel in het ei denk ik

1 like

Wel in de koelkast dan hè :see_no_evil::stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::joy::joy:

1 like

Oeh, mister fancy pants money bags.:grin:

1 like

Jaja kookforum… :see_no_evil::crazy_face:

“prima drogen door ze achter de blazende ventilator van een PC of server (anything met ventilator) te zetten. Dat is steeds verse warme droge lucht”

Wie heeft nog een PC met ventilator? Hoe maak je de lucht schoon? Als je stof in het uurwerk blaast moet je zeker servicen.

Je zou een filtertje aan de binnenkant van de kast kunnen plaatsen voor de uitblaasopening. Het meeste stof blijft overigens hangen aan de binnenkant van je pc en het voedingsblok en die is dus al een prima filter van zichzelf. Trouwens, zelfs mijn klapdoos heeft nog mechanische koeling…
Maar het schijnt dat je horloge al lucht met potentieel stof aanzuigt door afkoeling als je 'm afdoet en naast je op het nachtkastje legt (tenzij schroefkroon etc.).
Ik zou me meer druk maken om mogelijke corrosie dan die paar stofdeeltjes, het is tenslotte zoals de to verzocht een crash-actie :wink:

Een ei dat naar truffel smaakt? Bweh, moet er niet aan denken.

Voor degenen die nooit truffel op hebben: als je vroeger op de lagere school weleens een gum in je mond hebt gehad, dan heb je een idee waaar truffel naar smaakt. Ergo: je kunt net zo goed je gum over een ei raspen.

Dat is dan beter dan jouw horloge over dat ding raspen

2 likes

Eieren zijn heel lang houdbaar als je ze iedere dag omdraait.
We deden dat zo in de oorlog toen we regelmatig zonder stroom zaten, maar wel graag de spaarzame eieren onbedorven wilden houden.

1 like

U is de 75 reeds gepasseerd maar nog steeds werkzaam in de corpulente dames confectie? Dan is er wel iets mis gegaan in het leven.

Blijft eigenaardig die topics op dit forum :grin::hushed:

@Vriendje heeft het nog beetje geholpen?

1 like

Haha ik volg het topic nog met grootse lol. Het uurwerk is wel droog.

De kunst, als je iets in de rijst legt om te drogen, om het bakje op een warme plek te leggen zodat het vocht verdampt en dan wordt opgenomen door de rijst (boven de kachel of achter het raam in de zon). Achteraf eigenlijk stom dat ik er zelf niet aan gedacht had.

Wij hebben dit weekend dorpsfeest waardoor ik vandaag pas tijd had om het horloge weer in elkaar te zetten. Gek genoeg lukt het nu ineens niet meer om de kroon/stift weer vast te draaien.

Eerst nog maar even de feesttent in, dan kijk ik er morgen wel weer eens naar.

(Misschien heeft ondertussen hier iemand enig idee hoe dit kan komen?)

2 likes