Horloge voor afstuderende zoon

Mijn zoon haalt (als alles gtoed gaat :smiley:) binnenkort zijn VWO diploma. Voor dat heuglijke feit wil ik hem graag een mooi horloge cadeau doen.

Hij heeft een paar jaar geleden deze Filipo Loreti gekregen, een mooie start maar natuurlijk niet ‘het echte werk’.

Het mag een horloge zijn van ergens tussen de 500 en 1000 euro, en liefst een ‘mooi / klassiek merk’, iets dat hij zijn hele leven kan bewaren en dragen.

Seiko komt al snel op natuurlijk, maar liever eens iets anders.
Aangezien jullie 1000x meer van horloges weten dan ik als beginnende verzamelaar:
Welk horloge / merk zouden jullie aanbevelen binnen deze prijsklasse?

Ben benieuwd!

12 likes

Het mooiste betaalbare horloge van 2024 natuurlijk!

24 likes

Een pre-owned Oris? Die zijn wel te vinden tegen de duizend euro. En het is een volledig onafhankelijk merk met een rijke historie. Uurwerken zijn voornamelijk Sellita/ETA, maar dat is natuurlijk ook prima.

3 likes

Toch gewoon Seiko onder de € 1.000,-
Onder de € 700,-
Kan met alles deze, altijd op tijd, lekker licht :ok_hand:t2:

7 likes

Kijk ook eens naar Mido. Hebben schitterende en goed afgewerkte horloges in die prijscategorie.
Andere merken on naar te kijken zijn Tissot en Certina.
Tweedehands komt er nog een veelvoud aan opties bij. Kijk bv eens op chrono24 en filter op prijs en locatie (Eu)

Misschien is tissot nog een optie? Deze heeft iig genoeg modellen en voornamenlijk onder de 1000 euro

1 like

Dat wilde ik ook gaan zeggen. Een gentleman lijkt me een mooie klassieke optie die een leven lang mee kan.

Plaatje van tissotwatches.com voor de sfeer:

15 likes

Dit zijn de leukste aankopen. Ik zou voor een Tissot gaan met een Powermatic 80 uurwerk. In deze prijsklasse (in mijn optiek) de leukste horloges van een Zwitsers gerenommeerd merk en echt veel kwaliteit.

Enkele suggesties zijn de Gentleman

Iets klassieker de Le Locle

En een andere persoonlijke favoriet, een Couturier

Koop het horloge op staal. Een leren band kan je altijd nog (handgemaakt) aanschaffen

5 likes

De Tissot vind ik een goede suggestie. Stijlvol, Zwitsers, maar ook betaalbaar.

2 likes

Een goser van een jaar of 17, 18 een dresser? Ik zie dat niet zo. Gewoon een dikke, vette duiker van Seiko. Of een chronograaf met een hoop knoppen op de zijkant en drie vette ijshockeypucks op de wijzerplaat.

8 likes

Citizen Automatic NB6010-81L Series 8

15 likes

Het is maar een suggestie, maar volgens mij zou een breitling colt automatic met wat onderhandelen mogelijk zijn… link voor reference, wel stoer horloge

2 likes

Gefeliciteerd, da’s een mooi diploma. Even een oprechte vraag uit nieuwsgierigheid: Mogen we dat afstuderen noemen? In mijn beleving was dat altijd voor de uni of het HBO.

Ik zou tussen de 500 en 1000 Euro eigenlijk alleen Seiko overwegen, eerlijk gezegd.

Citizen’s ontwerpen zijn, zo lang je niet bij The Citizen / Chronomasters aankomt, altijd een beetje meh. Van Tissot weet ik dat de meeste ontwerpen ook meh zijn, omdat ze heel vaak veel te kleine uurwerken in te grote kasten stoppen waardoor datums altijd raar staan. Daar hebben Hamilton en Longines ook regelmatig last van. De hier getoonde Le Locle en Gentleman hebben daar ook last van.

Bovendien houd ik niet van de Powermatic 80 uurwerken. Die zijn niet veel verheffender dan een Sistem51: Modulair, weliswaar goed afgeregeld, maar totale wegwerp. Ondanks het gekrakeel over de 6R35 serie van Seiko vind ik dat nog steeds de betere keuze.

Vandaar voor 990 Euro wat mij betreft de keuze voor een Seiko Presage Sharp Edge SPB167J1 van 990 of een SPB317 van exact 1000 Euro.

Ik heb dat eerste horloge gehad, en die laatste nu nog in de verzameling, maar zou een C-shape duikhorloge misschien niet als “voor eeuwig cadeau” zien. Ik zou het eerder dressy houden.

Maar eerlijk is eerlijk. echt interessante horloges zie ik tegenwoordig pas tussen de 1000-1500 Euro beginnen.

De OG Club Campus bijvoorbeeld, kost tegenwoordig 1300 ballen.

De Super Squale is, voor wie een onder de radar herenduikertje wil, ook al 1215 Euro bij @royke74 van Q Watches.

Zelfs een ordinaire Sinn 556L doet al 1300 Euro op bracelet (en dan heb ik echt liever de Squale of Nomos).

Tot slot wil ik een lans breken voor een echt tijdloos cadeau. Tegenwoordig met saffier, 50m waterdicht, te krijgen met solar, automaat, date en no date: De 38mm Max Bill van Junghans. Die zijn inmiddels ook 1375 Euro. Dat is een forsere verhoging dan Nomos’ stijging van 200 Euro in de laatste paar jaar, maar ze hebben bij Junghans het glas, de pakkingen en de hele kast opnieuw gedaan waardoor je nu veel robuustere horloges krijgt voor dat geld.

Ik zou tussen Junghans of Nomos kiezen en het budget oprekken naar 1400 Euro. :slight_smile:

16 likes

Ik kan je uit ervaring vertellen dat universitaire studenten zelden met een duiker lopen. Ik zie vooral horloges a la Tissot Gentleman of een chronograaf. Eventueel een dresser.

Algemeen valt het me toch op dat sommige HF leden duikers adviseren voor van alles en nog wat terwijl het een soort horloge is dat maar beperkt draagbaar is qua gelegenheden.

9 likes

Wat vind je van deze?

https://www.hamiltonwatch.com/nl-nl/h32515555-jazzmaster-day-date-auto.html

10 likes

Als hij zijn vwo diploma gaat binnenslepen is hij misschien ook wel oud en slim genoeg om zélf te weten wat hij zou willen hebben.
Leuk om een horloge als verrassing te krijgen, maar nog leuker om een horloge te krijgen wat helemaal je eigen keuze is.
Succes met de keuze die je gaat maken.

6 likes

@PowerReserveFan heeft ooit een horloge gekregen wat hij zelf nooit zou hebben gekocht, maar wat ik de absolute bom vind. Dat soort dingen kunnen, 20 jaar later, nog wel eens een bron van vreugde zijn.

Een zorgvuldig uitgedachte verrassing is in mijn optiek emotionleel waardevoller dan “Wat wil je hebben, dan trek ik de portemonnee wel”.

Ik heb mijn mening over dit punt bijgesteld.

God zij dank. Die hegemonie van het lompe toolwatch mag wat mij betreft doorbroken worden ten faveure van de beschaafdere dressy stukken.

Dinosauriërs. Ik denk eerlijk gezegd dat die mode allang gekenterd is.

3 likes

Maar HIJ heeft het gekregen.

2 likes

Leuk gebaar, dat blijft voor je zoon een mooi geschenk en herinnering. Kijk in elk geval naar Hamilton, Certina, Tissot en Timex in deze prijsklasse :+1:t2:

Ook hij is er erg blij mee, als ik het wel heb, en het blijft een prachtig conversation piece.

2 likes