Horloge voor fitness

Members,

ik ben mij aan het orrienteren om een horloge te kopen voor de fitness. Het gaat mij eigenlijk het meeste om de stopwatch functie, zodat ik mijn rust tussen twee setjes kan bijhouden. Toch, gezien je vandaag de dag alles kan bijhouden op de telefoon, is dit misschien en leuke bijkomende feature. Een hartslagmeter is ook handig, maar ik weiger om met zo’n band op mijn borst te lopen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer… Heeft iemand een suggestie?
Alvast bedankt!

Fanatieke sport collega’s op mijn werk hebben er een van het merk Polar en zijn daar zeer over te spreken.

Vriendin heeft ook een polar, wel met die band. (Zie je niks van) leuke is dat de verschillende apparaten zoals fietsen, loopband en cross trainer het signaal van de borst band oppikken.

Tijd tussen sets timen is in theorie wel nuttig. Hoewel ik en iedereen die ik ken dit eigenlijk altijd op gevoel doet. Ik ga naar de sportschool om te trainen; niet om te kletsen. Dus uitgebreide ‘bijkletspauzes’ van een half uur ofzo tussen sets, zoals ik wel zie, is er bij mij niet bij. Voor cardio is hartslag meten wel enigszins nuttig, om in de vetverbrandingszone te blijven.

Vind de knellende band van een horloge om m’n pols, tijdens het trainen, ook niet prettig voelen en er is imo ook een verhoogde kans om ergens tegenaan te stoten, tijdens sporten. Heb geen zin om daarover te moeten nadenken.

Als ik een horloge zou dragen, tijdens het trainen, dan sowieso een quartz, die net teveel uitsteekt en met een soepele rubber band. Misschien een Citizen Ecodrive.

Succes!

Als je er wat mee doet (dus meer dan je setjes timen) dan kan ik deze aanbevelen: "Garmin Forerunner 735XT

Kost wel een kleine € 400,-…

Geen horloge. Zit alleen maar in de weg bij halterwerk. Voor krachttraining zie ik geen enkel nut voor een horloge.

2 likes

Ben ik het niet mee eens. Ik train bijna alleen maar met losse gewichten. Zie niet gauw hoe iets wat op de pols zit in de weg kan zitten. Mijn laatste schema was wat meer gericht op volume en weinig rust. Rust was max 30 seconde tussen de setjes. Nu zat ik steeds met mijn telefoon te hanessen om de tijd te klokken.

1 like

bedoel je “NET” of bedoel je “NIET” uitsteekt?

kan nogal een verschil maken … :slight_smile:

Oh ‘niet’, dus.:slight_smile: Of zo min mogelijk.

1 like

Ik denk dat een rubberen band niet al te strak om de pols niet voor hinder zou zorgen. Zoals gezegd is bij houden de sets is main reason voor de zoektocht.

Al kan je op sommige horloges ook je telefoon bedienen, als in muziek etc.

Zijn toch leuke dingen :wink:

Het hangt er helemaal vanaf om wat voor sport het gaat.
Als het gaat om duursporten zoals hardlopen, fietsen en/of zwemmen waarbij je jouw afstand bij wilt houden, heb je een sporthorloge met GPS nodig. Daarbij kun je dan ook nog kijken of je een hartslagmeter wilt of niet en zo ja, of je deze om de pols wilt of via een borstband. De Polar M400, Garmin Forerunner serie (235, 600) en TomTom Runner serie zijn hier goede opties voor. Wil je het gebruiken voor triatlon, dan kun je eerdergenoemde 735XT goed gebruiken. Die is zeeeer compleet maar ook erg prijzig.

Als een GPS functie je niet interesseert, kun je kijken naar de zogenoemde activity trackers. Deze houden je hartslag en beweging gedurende de dag bij en geven een indicatie van je acitviteit gedurende de dag. Als het je echt alleen gaat om een goede stopwatch functie, dan kun je met verschillende G-Shocks ook erg goed uit de voeten. Die zijn hufterproof en erg praktisch.

Kortom: waarvoor ga je het gebruiken? Welke sporten? Wat wil je meten/weten?

met wrist wraps of straps zit een horloge wel in de weg. Ben zelf ook geen fan van je rust tijd timen.

Ik vind een horloge tijdens krachttraining hinderlijk. de horloge geeft eigenlijk te veel steun aan de pols terwijl je wilt dat je beide armen dezelfde weerstand zouden moeten hebben.
Als je er toch eentje wilt: G-Shock?

Hahaha, die is goed…! :joy:

Nu weer zonder grappen. De benodigde rust tussen je sets kan je toch aanvoelen, daar heb je toch zeker geen stopwatch voor nodig…?

Hij geeft aan de rust tussen twee sets te willen meten, lijkt me duidelijk om welke activiteit het dan gaat.

Verklaar u nader?!
@PietB ik denk dat dit wel meevalt.

Ik?

Als het puur gaat om de tijd te meten tussen tussen de sets bij fitness zou ik een G Shock nemen.

Groeten,

Tecco

Tuurlijk! Op het moment dat je op kracht traint en tijd en/of herstel niet belangrijk is. Immers, hoe meer rust, hoe beter het herstel voor de volgende set.

Toch op het moment dat je een schema volgt waarbij het volume hoog is en de rust laag, dan kan het verschil tussen 30 of 40 seconde rust best wel veel uitmaken. Intensiteit/vermoeidheid etc.

Als het voor jou idd op de seconde aankomt is een secondenmeter wel gemakkelijk. Kijk op google bij ‘fitness horloge’, zitten mooie exemplaren tussen :wink:

Btw, er zijn ook prima apps voor intervaltrainingen. Geven een seintje wanneer je rusttijd ingaat en vice versa. Interval Timer van Deltaworks is een prima app!

Bv, in te stellen op een minuut workout, 30 sec rust en dit bv 10 keer achter elkaar. Daar zou mijn voorkeur liggen (uit ervaring).

Als het alleen gaat om de tijd tussen 2 setjes, dan voldoet ieder horloge met evt. een stopwatch functie en draagcomfort en zou ik me niet blindstaren op een specifiek sporthorloge.