Voor mijn vrouw heb ik mijn eerste horloge in elkaar gekunsteld. Het is een doktershorloge waarmee je makkelijk de hartslag kan berekenen. Start met het tellen van 15 hartslagen bij ‘start’ op de wijzerplaat en dan kan je na 15 hartslagen het aantal hartslagen per minuut aflezen.
Het horloge heb ik samengesteld uit verschillende onderdelen. De kast (kast, kroon, achterdeksel, glas met lunette), de wijzerplaat en de wijzers heb ik bij een leverancier gekocht. Vervolgens heb ik een ETA 2824-2 gekocht (automaat) en dat uurwerk ingebouwd. Hiertoe moest de opwindstift nog op maat worden gemaakt. Daarna heb ik alles in elkaar gezet, het horloge afgeregeld en een bandje erbij gezocht.
Zie hieronder het resultaat! Ik ben nu bezig met een project voor mezelf. Zodra dat horloge af is, zal ik het ook hier tonen.
Dat heb je mooi geflikt!
Ziet er behoorlijk uniek uit, althans ik heb zo’n wijzerplaat nog nooit gezien, denk dat een knalrode secondewijzer ook niet zou misstaan.
De combi met de band is ook zeer geslaagd!
Erg knap hoor. Ik heb zelf ook een horloge voor mijn vrouw gemaakt waardoor ze altijd op tijd komt voor een afspraak. Was wel iets makkelijker. Ik heb hem gewoon een uur achteruit gezet.
De rekenschijven zijn niet draaibaar. Het is gewoon een ring met kleine cijfers en een ring met hele kleine cijfers. Ik denk dat het is om de wijzerplaat lekker vol te maken (en niet per se leesbaar!).
Coole klok! Het is ff wennen om de hartslagen als afkappunt te gebruiken ipv de seconden (meestal tel je binnen 15/20 sec de slagen en dan maal 4/3) maar dit ziet er erg bijzonder gebruiksvriendelijk uit.
ik maak ook wel eens horloges, alleen zien ze er bij mij zo plat en raar uit als ik ermee klaar ben, misschien gebruik ik toch het verkeerde gereedschap:D
nee hoor, geintje;) ziet er prima uit, de jouwe dan he.