Horloge "vreet" batterijen

Mijn zwager heeft vorig jaar een DNYK NY-1405 horloge gekregen van zijn kinderen.

Mijn zwager is er heel erg blij mee (cadeautje van zijn kinderen), maar het ding verbruikt heel erg snel zijn batterijen :scream: Er zitten er twee in en na krap 6 maanden vreet het horloge de batterijtjes leeg. Dat is wel erg snel dus… En er zit niet eens een lampje in…

Hieronder heb ik een fotootje van het horloge.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Misschien een domme vraag maar heb je er wel kwaliteitsbatterijen in gezet? Ik heb zoiets ook wel eens gezien toen ik nog no-name batterijtjes plaatste. Sindsdien gebruik ik alleen Varta.

Wat zitten er voor batterijen in? Ligt vaak aan de kwaliteit en soort batterijtjes.

Gebruik liever geen (chinese) alkaline batterijtjes, maar zilver-oxide batterijen. Die laatsten zijn erg duurzaam en iets duurder.

Ik heb er zelf nog niet naar gekeken. Kwalitatief goede batterijen klinkt plausibel. Zou het quartz uurwerk ook te weinig smering kunnen hebben?

Eerst de kast openen zou ik zeggen en checken of er geen batterijlekkage is en wat voor batterijsoort aanwezig is.

Zelfs bij de gemiddelde snuisterijen winkel waar ze wierrook kerstkaarten geluksmunten en horlogebatterijen verkopen / inzetten moet je nog maar geluk hebben dat het geen oude batterijen zijn, zelfs batterijen van goede merken als Maxell of Varta worden oud.
geen idee of er een datum op de batterij zelf staat maar er staat wel altijd een datum op de blisterverpakking

1 like

Verkeerde/slechte batterij en onkundig ingezet (kortsluiten van de batterij met bijv. pincet verkort de levensduur direct)
Vuil of ingedroogde olie zorgt ervoor dat het raderwerk zwaarder loopt en dus meer stroom verbruikt.
Het zou ook nog kunnen dat het Electroblok of de spoel beschadigd is.

1 like

Ik gebruik altijd batterijtjes van Seiko gaan zeker 2 jaar mee.

1 like

Batterijen van een goed merk kopen.
Maxwell, Energizer.
Je kunt de batterij ook even checken met een multimeter.

Grt.

1 like

Koop inderdaad een goed merk. De in deze draad genoemde 2 keer genoemde Varta raad ik af, niet persƩ op grond van capaciteit maar op grond van lekkagekansen. Zorgen dat je exemplaren hebt die niet lang liggen is lastiger, vergt soms wat onderzoek en misschien wat doorvragen.
Andere tips ook ter harte nemen (geen metalen pincet bv). Kans op behoefte aan onderhoud bestaat maar is bij niet vintage niet zo groot.

Deze tabel is op basis van een groot aantal beschouwde batterijen. De ā€œRatingā€ slaat op het aantal lekkages.

3 likes

Dank allen voor de aanwijzingen en tips :thumbsup: Ik ga het horloge open maken en nieuwe, kwalitatief TOP batterijen kopen en de wissel doen met mijn plastic pincet.

1 like

Op zich duidelijk overzicht. Maar van wie is dit afkomstig?

Is al eens eerder genoemd in een draadje:

Al is het al weer ruim 2 jaar oud, van mij mag die link van mij wel in ā€œArchief Techniek & Reviewsā€

2 likes

ik heb geen idee hoe dat gaat met die meters
maar bij horlogebatterijen wil je niet alleen weten hoe krachtig het knoopcelletje is maar ook hoeveel ā€œsapā€ levensduur er nog in zit

Dat kun je aflezen aan hoeveel volt
het batterijtje (nog) beschikt.

Een redelijke multimeter is er al rond de €15,-

Overigens laat ik voor mijn quartz of digitale horloges
de batterij vervangen door mijn horlogemaker.
En die gebruikt alleen Maxwell of Sony :relaxed:

Grt.

ik heb het altijd lastige begrippen gevonden, maar als ik jouw stelling volg
heeft een 10 jaars batterijtje meer ā€œvoltā€ dan een batterijtje dat maar 1 jaar meegaat ?

Het voltage loopt langzaamaan terug naarmate het batterijtje energie verliest. Een goede batterij houd langer zijn voltage vast. Maar het start voltage is altijd hetzelfde.
V.B. Elke AA batterij levert 1.5V (theoretisch) alleen een Duracell houd beter zijn spanning vast dan een Super-Ming variant.

1 like

Horloges met de aanduiding ’ 10 year battery’ hebben een veel zuiniger uurwerk.
Het (start) voltage van de batterij blijft het zelfde.

1 like