Horloge weg leggen

Heb net een nieuwe automaat gekocht Hamilton Khaki Air Race.
Nu heb ik in verschillende winkels gevraagd hoe het horloge 's avonds weg te leggen.
De ene verkoper beweert dat het horloge op de kroon moet liggen en de andere vlak op de achterplaat ivm positie van de lagering. Wie kan mij vertellen wat het beste is?

Ik dacht juist niet op de kroon. Plat liggen lijkt mij het beste, aangezien je zo ook het horloge draagt. Maar ik ben benieuwd naar de reacties.

Zuiver mechanisch gezien is volgens mij afwisseling het meest aan te raden .

Yo , Manu .

manu Schreef:

Zuiver mechanisch gezien is volgens mij
afwisseling het meest aan te raden .

Yo , Manu .

+1

Als je de originele rubberen band hebt, lukt vlak op de achterplaat leggen niet, denk ik. (mooi klok trouwens).
Kan je het horloge niet gewoon weer op het kussentje doen van de doos waar het in zat?

En als je een horlogewinder hebt, kun je het daarin ook bewaren als je het niet draagt.(blijft ie ook mooi op tijd.)

Groet
Herman

De positie waarin het horloge wordt weggelegd, is afhankelijk van de afwijking. Als het horloge standaard 5 sec/dag voorloopt, dan kun je het met de kroon naar boven wegleggen, aangezien die positie een iets remmende invloed heeft. Ook kroon naar beneden heeft die invloed. Dit heeft gewoon met zwaartekracht te maken, die het uurwerk, beïnvloed. Bij het afregelen op de verschillende posities van het uurwerk, wordt geprobeerd om die verschillen zo klein mogelijk te laten zijn.

Als je je armen beweegt tijdens het lopen is dit een beweging die je mechanisme opwind. Het lijkt mij dan ook dat het mechanisme in deze positie de meeste weerstand vind onder normale omstandigheden en dus hierop ontworpen is. Leg je je horloge in ruststand zoals je hem draagt dan wordt het mechanisme alleen belast door de zwaartekracht en geen andere opwindkrachten krachten. Op de kroon lijkt me dus helemaal niet zo verkeerd.

Nog een kleine aanvulling. Ik denk dat de meeste lagers in een horloge radiaal belast worden, dus ook hier lijkt me op de kroon het meest logische. Shoot me if i’m wrong!

Gefeliciteerd met de Hamilton. :wink:

Ik zou nu meteen stoppen met mij zorgen te maken over hoe dan wel/niet het horloge zogenaamd weggelegd moet worden en gewoon van je horloge gaan genieten.

Mijn inziens ga jij totdat je hem wellicht zat word , maar in ieder geval niet meer in dit leven, er ook maar iets van merken ( in de vorm van schade “door” )hoe je hem weglegt hoor.

Of wellicht misschien als je gecatheteriseerd in je hoog/laagbed ligt??:sunglasses: :wink: Dat ie beetje achter gaat lopen ?? Of voor ??
Maar dan maakt het ook niet meer uit.

Laten ze als aandenken aan je , hem wel weer opknappen.:smiley:

Niet beginnen met zulks neurotisch gedoe. Word het meer last dan lust.

Wel ben ik het met malus65 eens , maar dan praat je over eventuele ??? afwijkingen… gemeten met … ??? En als je hem ( langer )weglegt , staat hij na sec. aantal uur toch stil !

Kan je hem zelf “tot vervelens toe” weer opwinden.

En mocht je toch een onbestendig gevoel houden , doe hem dan inderdaad s’avonds a la Orisfan terug op zijn kussentje…:slight_smile:

Zoals ik het doe: om de rechter pols tijdens het slapen :wink:

Ik wil ook mijn steentje bijdragen.

Na jaren dragen van een uurwerk is de astap van de balans langs bodemzijde altijd IETSJE afgesleten. Dat merken wij na reiniging en smering, op het regelapparaat.En zal deze dan ook dikwijls vervangen worden.
Deze kant van de as wordt het meeste belast door de verschillende draagposities.
Men zal praktisch nooit het horloge dragen met de wijzerplaat naar onder, moeilijke draagpositie.
Vandaar leg ik altijd mijn horloge op het glas.

Apollo Schreef:

Heb net een nieuwe automaat gekocht Hamilton Khaki
Air Race.
Nu heb ik in verschillende winkels gevraagd hoe
het horloge 's avonds weg te leggen.
De ene verkoper beweert dat het horloge op de
kroon moet liggen en de andere vlak op de
achterplaat ivm positie van de lagering. Wie kan
mij vertellen wat het beste is?

Mooie klok,ik heb er zelf ook net eentje gekocht. Over het wegleggen zou ik me geen zorgen maken. Ik heb hem zelf in de winder als ik hem niet draag.
Plaats je nog foto’s bij je nieuwe aanwinst?
Hier is de mijne:

Freddy Schreef:

Ik wil ook mijn steentje bijdragen.

Na jaren dragen van een uurwerk is de astap van de
balans langs bodemzijde altijd IETSJE afgesleten.
Dat merken wij na reiniging en smering, op het
regelapparaat.En zal deze dan ook dikwijls
vervangen worden.
Deze kant van de as wordt het meeste belast door
de verschillende draagposities.
Men zal praktisch nooit het horloge dragen met de
wijzerplaat naar onder, moeilijke draagpositie.
Vandaar leg ik altijd mijn horloge op het glas.

Top (tu)

Waarom de vraag van wegleggen: 1 verkoper beweerde heel stellig dat de manier van wegleggen belangrijk is voor de nauwkeurigheid. Wel interessant om de reacties te zien.

Hierbij ook wat foto’s van mn aanwinst. Wel apart dat de tijdzones bij deze horloges op verschillende plaatsen op de wijzerplaat te zien zijn.
Ook zie ik dat er verschillende horlogebanden geleverd worden. Ik heb er 1 met oranje rubber bekleed met leer. Vind ik wel fraai. De rubber versie ziet er ook goed uit.

http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-OL6UFGLM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-JYW4URCA.jpg