Horloge winder op batterijen

Heb sinds kort een Winder die op 2 penlights loopt, ten minste: als het nieuwe batterijen zijn, na een week of wat stopt ie ermee, terwijl de batterijen nog goed zijn volgens een batterijen tester? Oplaadbare batterijen doen in de regel niet veel.
Wat is hier aan de hand?

Sommige vooral chinese winders vreten batterijen.
Ik vermoed dat de batterijen al te leeg zijn getrokken.
In een ander apperaat zullen ze het nog doen wat minder van de batterij vraagt. Vandaar dat de tester debatterij nog ok vind.

1 like

Mijn horlogewinder maakt gebruik van motoren van 3volt en nog wat extra electronica.
Kortom bij 3 volt werken ze prima, precies de spanning van 2 (niet oplaadbare) penlights in serie.

2 oplaadbare penlights leveren geen 3, maar 2,4 volt dat is te laag voor de motoren + electronica om uberhaupt te starten.

Na een week zijn uw gewone niet oplaadbare penlights waarschijnlijk ook al onderhevig aan een spanningsval onder belasting (normaal gedrag bij batterijen) en zakt de spanning ergens naar een punt waarop uw horloge winder niet meer functioneert.

De enige manier om dat te testen is uw batterijen onder belasting (dus in de horloge winder terwijl deze aan staat) na te meten met een multimeter.
Ik vermoed dat de spanning dan ergens rond de 2,5 en 2,8 volt zal liggen.

Een batterij meter meet uw batterijen onder een andere belasting dan uw horloge winder geeft en dat geeft een kleinere spanningsval per batterij en daarmee lijken de batterijen nog vol, dat zijn ze in weze ook maar niet bruikbaar voor uw horloge winder.

Mijn horloge winder maakt derhalve ook gebruik van een voeding van 3v, dit zou een oplossing voor u kunnen zijn, of wat ook een prima optie is om in plaats van 2, 3 batterijen te gebruiken.
Dan kunt u mooi oplaadbare gebruiken die dan een gezamenlijke spanning van 3,6 volt geven en ik durf u te verzekeren dat dit prima zonder enig gevaar op beschadiging zal functioneren.

5 likes

Met name hier zal ik eens naar kijken: een 3 batterijhoudertje met juiste plugje op voedingsingang moet wel te vinden zijn :+1:

Hier te bestellen en plugjes hebben ze vast ook wel (en ik heb geen aandelen en veel geduld dus betrek meestal dit soort zaken uit China waar het meestal helemaal niets kost)

Verder kun je ook nog denken aan een 5 volt oplossing die omzetten naar 3 volt zodat je een Powerbank oplossing kunt gebruiken (of een standaard USB lader), of voor de echte hobbyist (dit zou mijn oplossing zijn) er een 18650 batterij in zetten (die zijn oplaadbaar en 3,7 volt) .

Mooie is voor dit soort oplossingen kun je eigenlijk heel veel kanten op die eigenlijk allemaal beter zijn dan de standaard penlight oplossing (ik ben enorm fan van oplaadbaar :slight_smile: )

1 like

Die 5 naar 3 volt dinges, is dan een powerbank op de USB aansluiten en die rode en zwarte op de winder plus en min?

Gelukt! Met 3 oplaadbare AA pakt ie hem wel👊

1 like