Horloge winder: Waar op letten bij aankoop

Hallo,

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op een nieuw horloge. Mijn voorkeur gaat uit naar een automaat. Nu heb ik al een tweetal automaten, C-Ward met een ETA 2824-2 en een Seiko 5, en een (heel erg) klein nadeel is dat ik ze opnieuw moet instellen wanneer ik een van beide een keer wil dragen. Geinspireerd door een artikel in 00/24 over Scatola del Tempo ben ik op het idee gekomen om een watch winder aan te schaffen.

Een kleine speurtocht heeft me geleerd dat er van alles te koop is, waarbij de prijzen uiteen lopen van € 30,00 tot een een veelvoud daarvan. Het verschil zit niet alleen in de materialen, maar ook in de veelzijdigheid. Het goedkoopste model draait een uur en staat daarna 3 uur stil. De duurdere uitvoeringen hebben meerdere programma’s en draaien beide kanten op.

Mijn vraag is nu “Waar moet ik op letten bij de aankoop van een watchwinder”.

Jullie tips en adviezen zijn meer dan welkom.

Groeten, Jacob

  • Watchwinders worden vooral gebruikt als je horloges hebt met verschillende functies. Dus om het telkens (omslachtige) instellen te vermijden.

  • Zorg zeker voor een model dat je kan programmeren naargelang het binnenwerk.
    Ik dacht dat je gegevens hieromtrent op de site van Orbita kan vinden.

http://www.orbita.net/pages/17100.htm

  • Zorg voor een krachtige motor - zeker als er “zware” horloges op komen.
    Ik heb er eentje voor 3 horloges - op de linker-winder zit een vrij zware Breitling en - toeval of niet - op deze as is al een beetje “speling” gekomen.

  • Geruisloosheid is ook belangrijk - meestal het eerste jaar geen probleem - manifesteert zich pas na enkele jaren gebruik.

Eeen duurdere winder zal wellicht langer meegaan, maar je moet alles afwegen: eentje van 1000 euro ( bij wijze van spreken…) kopen of om de 5 jaar een nieuwe van 200 euri. Ik weet het niet.

Hoi jacob,

Deze vraag is meerder malen voor bijgekomen. Via de zoekfunctie kun je vele adviezen lezen.
Een samenvatting is, dat de meeste mensen liever het geld besparen, en ze des morgens op tijd zetten. Wel is het makkelijk. Let met name op het lawaai dat sommige goedkope exemplaren maken, dat kan knap hinderlijk zijn.

Groeten,

Martin

Dat was ik inderdaad vergeten.
Bepaalde complicaties, zoals maanfase of perpetual calendar, zijn verschrikkelijk complex om in te stellen. Ook heb je nog vintages die geen datum snelverzet hebben, zodat je soms vele malen de wijzers moet rond draaien. Dán is het wel handig.

Groeten,

Martin

En het is mooi ook - zo’n 3 horloges die af en toe in een plexi-glazen kastje zondzoemen. :wink: :smiley:

Hoi Jacob,

Een tijdje geleden heb ik na lang speuren en lezen een watchwinder gekocht waarmee ik nog steeds zeer tevreden ben. Ik heb over deze winder een review geschreven en ik denk dat jij daar wel wat aan zou kunnen hebben…hier de link:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,86745,86900#msg-86900