Horloge-winder. Wat is jullie mening/ervaring?

Beste Liefhebbers,

Ik heb me laten vertellen dat wanneer je een automatic een tijdje niet draagt je deze het beste op een winder kan plaatsen zodat het uurwerk dan gewoon doordraait. Het horloge zou dan gevoeliger zijn om kapot te gaan omdat de olie uitdroogt en hij dan moeilijker weer opnieuw op gang komt.

Wat is jullie mening en ervaring hiermee.

Met vriendelijke groet,

Marco

Als je het horloge zo nu en dan draagt dan is er niets mis mee dat hem in de la legt. Mocht het instellen van je horloge nogal ingewikkeld zijn (veel complicaties) of je bent, net als ik, de tik dat een horloge op tijd moet lopen dan is een watchwinder een goede optie.

Wat Haakie schrijft klopt.
Als een horloge stil staat kunnen de assen niet verslijten. De moderne oliesoorten worden niet meer zo dik en plakkerig als de vroeger gebruikte soorten.
Dus laten liggen kan geen kwaad en je horloge slijt (iets) minder. En na 5 à 10 jaar breng je hem toch naar de horlogemaker voor een service.
Heb je een eeuwige kalender die ingewikkeld te verzetten is, dan is een winder handig.
(ik heb een winder voor 2 horloges en alleen mijn horloge met eeuwige kalender loopt daarop zijn dagelijske rondjes.)
En wat betreft op tijd lopen… als je dat wilt moet je hem elke dag weer even corrigeren, want geen mechanisch horloge loopt 100% juist. Dus dat is voor mij eigenlijk geen argument.

1 like

Ik vind een winder gewoon handig. Het horloge staat dan direct goed.

Inderdaad, vooral als je een horloge hebt met een complicatie als een eeuwigdurende kalender is een winder erg handig. Voor de rest niet direct, zeker niet als je meerdere horloges hebt; ik denk niet dat wanneer je 20 horloges hebt die je zo nu en dan draagt, je ook 20 winders koopt ;).

Groeten,
Niels

Je kan ook gewoon winders kopen waar er 20/40 of meer in kunnen natuurlijk :wink:

Het is inderdaad wel handig, heb er zelf 1 waar er 6 tegelijk in draaien en een la onderin voor de niet automaten.
Mijn horloge heeft ook diverse complicaties en geschroefde kroon en pushers, heb geen zin om dat iedere keer in te stellen en het is beter voor de waterdichtheid/slijtage.