Horloge zonder identiteit

Mijn naam is Christian Quincy
Heb heel het net doorzocht naar hetzelfde model als deze maar alleen 1 gevonden in het zilver waar het prijs overzicht voor premium leden was.

Zelfs in het boek over alle verschillende modellen
(Eerst had ik hier een mooie link staan die kan ik blijkbaar ook niet plaatsen)

valt hij in geen enkele categorie omdat hij de “a” mist boven het logo op de wijzerplaat en het “skipper” model was al een latere uitgave. Er staat ook nergens iets over 25 jewels uitgaves maar alleen over 15, 17 en later 21…

Het horloge heb ik van mijn oma en die heeft hem van een oom. Alles wijst erop dat hij uit de 1960s komt. Hij heeft niet meer de originele pols band die heeft mijn oma vervangen omdat hij uit elkaar viel.

Potjandubbel… Ik kom er nu achter dat ik geen fotos kan plaatsen. Dat is handig zeg. Sorry.

Dit is de enige die ik op het net kan vinden die hetzelfde model is behalve dat dit een zilveren is.
(Hier had ik ook een link staan)

Info:

• goudkleurig met witte parelmoer wijzerplaat

• goude wijzers

• achterkant met zilveren driehoek waarin staat “original swiss”

• op de wijzerplaat van boven naar beneden, atlantic (zonder “a” logo of hoofdletter), 25 jewels, skipper automatic, swiss made

• geen gravering op het draaiknopje

• op achterkant genoteerd "incabloc, waterresistant,antimagnetic, automatic, unbreakable main spring

• model nummer; 1420543

Welke Atlantic/horloge Expert kan mij meer vertellen en eventueel wat hij nog waard is!

2 likes

3 likes

5 likes

Atlantic heeft veel verschillende logo’s gevoerd door de jaren heen.

Dit documentje geeft een mooi overzicht:

3 likes

Leuk ding. Oogt zeker 60s.
In principe als erfstuk leuk om op te knappen indien je daar gevoel bij hebt.

Is in mooie staat maar niet echt heel verzamelbaar.
Financiele waarde heeft het niet echt. Misschien 100 a 200 euro als iemand een gekke dag heeft en t horloge groter is dan 35mm. Anders is t snel tientjeswerk.

3 likes

Atlantic was heel populair in Zweden in de jaren '50 en '60.

Het logo met de driehoek (of de ‘A’ of de passer) kwam pas later.

[Atlantic History - Atlantic Watches](

image

Ik dacht het wel! Kijk maar eens naar de prijzen op de veilingsites.

6 likes

Fraai. Ook even gezocht. Informatie over het merk is hierboven al gegeven.

Een vergelijkbaar horloge op internet gevonden. Het horloge is denk ik van begin jaren ‘60 van de vorige eeuw. Ongeveer 35mm zonder kroon en 9,5mm dun. Mogelijk een ETA2452 aan boord, met een gangreserve van 45 uur.

Bron:

1 like

Kom ze tegen voor alles tussen tientjes en een paar honderd euro. Maar goed, goldplated. Niet geserviced. Ik denk dat je echt geen hoofdprijs hiervoor gaat krijgen.

2 likes

Dient een horloge veel poen op te brengen om verzamelbaar te zijn? Dacht dat dat alleen in het groen zo was :nerd_face:

OT: leuk vintage horloge :smiley: :100:

3 likes

Sommige mensen verzamelen afval. Dit horloge is zeer de moeite gezien de staat maar er is iig nauwelijks markt voor.

2 likes

Helendal buitengemeen welzotamelijk eens!

Verzamelen heeft in principe niks te maken met het opbrengen van veel poen of veel geld. Dat er verzameld wordt om er geld mee te verdienen (Kunst!) is niet te ontkennen, maar in ons belangstellingsgebied is dit zeker niet altijd het geval. Veel horloge liefhebbers verzamelen horloges en klokken uit interesse, niet uit winstbejag . Als er een bekend merk op staat wordt tegenwoordig standaard de hoofdprijs gevraagd, vaak zeer ten onrechte. Het bekende merk uit de groene rubriek s daar uiteraard het beste voorbeeld van.

Een enthousiaste verzamelaar kan voor een fractie van de prijs, soms zelfs voor iets uit de grabbelton, een horloge bemachtigen dat qua schoonheid en techniek zeker zo veel betekenis kan hebben. ‘Waarde’ is daarbij slechts een zeer arbitrair en vaak door mode en nog meer door hebzucht bepaalde factor. Emotionele waarde is niet te becijferen.

Voorbeeld uit de horlogewereld: de R…x gekte. Een ander voorbeeld: de aan onze hobby nauw verwante klokkenwereld: zo’n 15 à 20 jaar geleden werd er een klein vermogen gevraagd en betaald voor een mooie antieke Friesche staande klok. Momenteel krijg je, als je geluk hebt een een paar honderd eurootjes voor zo’n ding. Zijn ze daarom minder mooi of minder verzamelbaar? Nee, alleen de belangstelling is, misschien maar voor even, weg. Ga ik nu als een razende Friesche klokken inkopen? Voor straks als ze weer veel geld waard worden? Ben je gek, ik heb wel wat beters te doen.

Zeldzaamheid is zeker een factor, maar een in mooie staat verkerend en goed gemaakt vintage horloge van een vergeten of onbekend of niet meer bestaand merk (soms alle drie tegelijk) kan mede daardoor super zeldzaam zijn en daardoor zeer gewild bij en gezocht door verzamelaars. Het ‘verzamelen’ van merken al R…x, O,a Br…g etc. als ínvestering om er later flink aan te verdienen is een illusie die helaas slechts tot gevolg heeft gehad dat de prijzen absurd hoog geworden zijn. Dat een O…a bij verkoop meer geld oplevert dan een vintage Prisma begrijp ik ook wel. Maar goed, ieder zijn pleziertje, de fabrikanten van sommige ‘grote’ merken zullen er blij mee zijn.

Oh ja joh?
Dat is wel erg kort door de bocht hoor. Ik denk dat je vele enthousiaste en serieuze verzamelaars en niet alleen die van horloges met dit statement ernstig te kort doet. Je kunt wèl zeggen of je zelf, persoonlijk, iets mooi, lelijk, waardevol of verzamelbaar vind of niet. Gelukkig doe je dat ook,

Kijk, je kunt het dus wèl. Een keurig genuanceerd standpunt. Dank je wel.

8 likes

Ik lees helemaal niet dat met dit statement verzamelaars ernstig te kort worden gedaan. Ik lees júist dat het niet uit maakt wat je verzamelt ( horloges, stenen, bierdopjes of, zoals in dit geval, afval zonder enige financiële waarde) als je er zelf waarde aan hecht; welke waarde dan ook. Daarmee versterkt dit statement m.i. juist het idee van verzamelen.

3 likes

Hmmm, nuance! Heerlijk!

1 like

Hier nog een topic op WUS over Atlantic watches
https://www.watchuseek.com/threads/atlantic-watches.585929/

En hier nog deze gevonden
https://www.worthpoint.com/worthopedia/atlantic-skipper-vintage-mens-watch-1533836663

Qua waarde gok ik simpelweg wat de gek ervoor geeft (niet lullig bedoelt) maar het zal niet veel zijn. Zowiezo niet belangrijk gezien de emotionele waarde zou ik zeggen.

1 like

Goeiemorgen! Hartelijk bedankt. Dat is hem inderdaad.

1 like

Ik bedankt iedereen voor de vermakelijk genuanceerde antwoorden! Door jullie super snelle reacties en expertise kan ik weer vooruit.

Hij is zo oud dat hij niet meer goed blijft lopen en dat kan volgens mij zelf nog repareren.

Een fijn weekend alvast

1 like

Hier word ik ook een stuk wijzer uit. Door te weten wat de waarde nu eigenlijk bepaald. Ik heb een ook weer een nieuw woord geleerd. Genuanceerd. Ik zie het woord opeens overal voorbij komen hahaha :rofl:

1 like

Dank u allen

1 like

Goed onderbouwd statement :+1::+1::+1: