Horloge

Hoi,

Ik heb een vraag over een Pontiac horloge.
Dit klokje is van mijn overleden broer en is voor plus minus F 850,- gulden tussen 1971 en 1975 gekocht.
Het is een Pontiac Hydraulica 3 met nummer 88002.
Op de wijzerplaat staan drie sterren en Quartz met 32768Hz.
Zoals te zien op de foto is hij flink beschadigd, en loopt niet meer.
Kan iemand mij vertellen of hier een batterij inzit of dat hij moet worden opgewonden?
Mijn vraag is dan ook of dit de moeite loont om dit klokje te laten repareren?
Kan dit nog, is er nog een nieuw glas voor te krijgen, en door wie, en heeft hij nog enige waarde?

Met vriendelijke groet,

Peter

Dag Peter,

Zodra er op een wijzerplaat van een horloge ‘Quartz’ wordt aangegeven, gaat het om een uurwerk dat door een batterij wordt gevoed. Als je het deksel er af kunt krijgen, kun je vaststellen of er nog een batterij aanwezig is. Te hopen is dat dit niet het geval is. Zo veel jaren een batterij in het uurwerk laten zitten heeft vaak een ruïnerende werking op het geheel.
Als er geen batterij in zit, kun je gewoon een nieuwe batterij plaatsen om te kijken of het gaat lopen.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Peter

Het glaasje ziet er zo nog redelijk uit, en kun je mogelijk polijsten met een middeltje zoals polywatch… tenzij het mineraalglas is … de meeste juweliers/ horlogewinkels
kunnen je er wel mee helpen, maar dat kost natuurlijk wel e.e.a.

succes, Gerard

b.t.w. pas op met het zelf verwijderen van het deksel
het verwijderen is soms nog eenvoudig, maar het terugplaatsen
geeft vaak problemen,
voor je het weet breek je daarbij je glaasje

Leuk horloge maar als de batterij er nog in zit vrees ik het ergste. wat betreft waarde dat zal in werkende staat een paar tientjes zijn dus grote reparaties zijn niet de moeite mits je er een sentimentele waarde aan hebt.

Als je er toch naar laat kijken, ga dan naar een horlogemaker en niet naar een juwelier, die doen zelf vaak niets en sturen het zelf ook naar een horlogemaker.

Pontiac Hydraulica 3

Waarschijnlijk gaat het om dit werkje:

Als je na het plaatsen van een nieuwe batterij constateerd dat het niet gaat lopen, kun je mij een pb sturen…

Met vriendelijke groet,
Inca

Ik heb ervaring met deze Hydraulica modellen. Het deksel krijg je er niet zomaar af en terugplaatsen zonder dekselpers is niet mogelijk.
Even langsgaan bij een onafhankelijke horlogemaker dus.