Nu lees ik over horloges van de kijkshop en als ik de reaktie zie van de mensen dan denk ik soms er zijn ook wel mensen die tevreden zijn met een horloge van weinig geld.Want ik vraag we wel eens af wie de waarden bepaald van de grote merken.
“wat de gek ervoor geeft” is het eerste dat bij me opkomt.
Het tweede is een lang verhaal over kosten van arbeid in Zwitserland, marketing, research & development, gebruik van edelmetalen etc, maar da’s een saai verhaal.
Uiteindelijk is de aanschaf van elk horloge van meer dan 100 EU voor een belangrijk deel emotie.
Groet
Mark
Oh, en niet te vergeten Antiquorum en andere veilingen… hoort ook thuis in dat tweede (saaie) verhaal
Ja en nee.
Om de lange theoretische discussies welke gek waarom gek is en waarvoor hoeveel te veel geeft even buiten beschouwing te laten stel ik voor ook het volgende te bedenken.
Het ontwikkelen van een werk kost veel geld. Worden er van dat werk miljoenen gemaakt, kan het relatief goedkoop aangeboden worden.
Gaat het om een manufactuurwerk, worden er veel minder gemaakt dus wordt de prijs voor één werk automatisch hoger.
Hetzelfde geldt voor de kast en de wijzerplaat. De kroon en de wijzers laat ik even buiten beschouwing.
Dan komt de Staat de Nederlanden, die ongeveer 16% van de prijs van het horloge voor z’n rekening neemt. Of de juwelier je nu korting geeft of niet, voor de Staat der Nederlanden blijft genoeg over.
De juwelier moet huur betalen, personeel, sociale lasten en noem maar op, en wil, als het kan, aan het eind van de maand ook nog wat overhouden voor z’n vrouw en z’n bloedjes van kinderen. Dus een beetje marge willen we de goede man toch gunnen. Hij zelf wil niets, want hij heeft lol in z’n beroep.
Dan is er vaak nog een importeur. Voor hem geldt hetzelfde als voor de juwelier.
Dan komen we bij de fabrikant. Ook die man wil leven, dus voor hem geldt ook weer hetzelfde als voor de juwelier.
Als we het dan over de dure merken hebben, hebben we het vaak over kasten uit edelmetaal.
Nu is het niet zo dat elke horlogefabriek zelf z’n kasten maakt (maken kan/maken wil) Dus zit er weer een fabrikant, die iets verdienen moet. bovendien is het niet zo, dat een gouden kast van 10 gram de waarde 10 gram goud à 18 karaat is zoveel Euro heeft. Het 18 karaat goud moet gemaakt worden, er gaat bij het maken van de kast materiaal=goud verloren, noem maar op.
En dan komt er inderdaad ook nog een beetje marketing en sentiment bij kijken.
Maar als ik zie, dat mijnheer Hayek (van de Swatch Group) die nu net 80 geworden is en nog werkt, een loon heeft, waar mijnheer Groenink niet eens z’n gazon voor wil maaien vind ik, dat iedereen voor hij hard gaat gillen over de veel te hoge prijzen eens moet gaan leren een kostenrekening te maken.
En dan merkt hij/zij dat die hoge prijs voor die 20 gram metaal en plastic, misschien niet eens zoveel te veel zijn. En als hij dan ook nog berekent wat de jalousie van een ander of een andere vorm van vreugde dankzij dat klokkie hem waard is, merkt hij/zij misschien plotseling, dat dat klokkie hardstikke goedkoop is 
Dit lijkt me een uiteenzetting dat hout snijdt.
Groeten, Tom Vreeken.
Heel gek mischien maar bij de Blokker verkopen ze ook een leuk model horloge voor 25 euro, is off topic maar wel een tip voor mensen die een mooi klokje zoeken voor weinig !!
Het leuke van de Rexxor horloges is dat het een eigen ontwerp heeft. In ieder geval niet meteen te herleiden naar een beroemd zwitsers voorbeeld. En ze waren laatst ook nog eens belachelijk goedkoop in de opruiming.
Ik vind het voor iedereen leuk als ie een nieuw horloge heeft aangeschaft of gekregen. Ongeacht de waarde. Het is niet alleen wat je er voor over hebt maar ook wat je kunt missen.
Als mensen voor een merk horloge kiezen is dat prima, maar heb ook waardering voor degene die blij zijn met een kleine beurs horloge. Voor die persoon is het horloge net zo waardevol.
Groet en geniet van jullie collecties
Paul
Leeuwarden
Nog iets wat hout snijdt… Wat is dit toch een leuk forum:)!
Groeten, Tom Vreeken.
Maurits Schreef:
Ja en nee.
Om de lange theoretische discussies welke gek
waarom gek is en waarvoor hoeveel te veel geeft
even buiten beschouwing te laten stel ik voor ook
het volgende te bedenken.
Het ontwikkelen van een werk kost veel geld.
Worden er van dat werk miljoenen gemaakt, kan het
relatief goedkoop aangeboden worden.
Gaat het om een manufactuurwerk, worden er veel
minder gemaakt dus wordt de prijs voor één werk
automatisch hoger.
Hetzelfde geldt voor de kast en de wijzerplaat. De
kroon en de wijzers laat ik even buiten
beschouwing.
Dan komt de Staat de Nederlanden, die ongeveer 16%
van de prijs van het horloge voor z’n rekening
neemt. Of de juwelier je nu korting geeft of niet,
voor de Staat der Nederlanden blijft genoeg over.
De juwelier moet huur betalen, personeel, sociale
lasten en noem maar op, en wil, als het kan, aan
het eind van de maand ook nog wat overhouden voor
z’n vrouw en z’n bloedjes van kinderen. Dus een
beetje marge willen we de goede man toch gunnen.
Hij zelf wil niets, want hij heeft lol in z’n
beroep.
Dan is er vaak nog een importeur. Voor hem geldt
hetzelfde als voor de juwelier.
Dan komen we bij de fabrikant. Ook die man wil
leven, dus voor hem geldt ook weer hetzelfde als
voor de juwelier.
Als we het dan over de dure merken hebben, hebben
we het vaak over kasten uit edelmetaal.
Nu is het niet zo dat elke horlogefabriek zelf z’n
kasten maakt (maken kan/maken wil) Dus zit er weer
een fabrikant, die iets verdienen moet. bovendien
is het niet zo, dat een gouden kast van 10 gram de
waarde 10 gram goud à 18 karaat is zoveel Euro
heeft. Het 18 karaat goud moet gemaakt worden, er
gaat bij het maken van de kast materiaal=goud
verloren, noem maar op.
En dan komt er inderdaad ook nog een beetje
marketing en sentiment bij kijken.
Maar als ik zie, dat mijnheer Hayek (van de Swatch
Group) die nu net 80 geworden is en nog werkt, een
loon heeft, waar mijnheer Groenink niet eens z’n
gazon voor wil maaien vind ik, dat iedereen voor
hij hard gaat gillen over de veel te hoge prijzen
eens moet gaan leren een kostenrekening te maken.
En dan merkt hij/zij dat die hoge prijs voor die
20 gram metaal en plastic, misschien niet eens
zoveel te veel zijn. En als hij dan ook nog
berekent wat de jalousie van een ander of een
andere vorm van vreugde dankzij dat klokkie hem
waard is, merkt hij/zij misschien plotseling, dat
dat klokkie hardstikke goedkoop is
Dus eigenlijk wat Mark zei, alleen langer…
Inderdaad en dat geldt trouwens voor alle "luxe"producten, edoch met twee bemerkingen :
-
Dhr. Hayek zou beter stoppen met werken, want z’n monopolistische “Holding-strategietjes” mogen dan wel fijn zijn voor juweliers met een vermogend clienteel, ze zijn funest voor alle echte, zelfstandige horlogemakers die zijn horloges niet meer mogen of kunnen repareren omdat hen de toegang tot onderdelen wordt ontzegd (en ik heb vooral respect voor deze laatsten en heb dit feit onlangs nog maar eens door meer dan één van hen bevestigd gehoord).
-
“De vreugde die men beleeft aan de jalousie van een ander” maakt je horloge waardevoller… ?? Lees ik dat goed ?
Kom, dat kan je toch niet zo menen Maurits ??
Enne… “de markt van vraag en aanbod” is een trouwens een “beschaafde” vertaling van “wat de gek ervoor wil betalen”… 
MVG
Morse.
En het zal dan wel helemaal niet waar zijn zeker dat bv. Rolex een “massa-produkt” is ? ( Heb ik me ooit eens door een hologe-verzamelaar laten vertellen )
Nu, er kan best héél veel zorg aan besteed worden, maar als de produktie enorm hoog ligt, zou de prijs toch moeten dalen…niet ???
En nog wat leesvoer:
Dat meen ik zo, want er zijn altijd mensen die zo denken. Niet alleen als het om horloges gaat, bij de auto’s is het niet anders. En de sportschoenen, en de polo-shirts en noem maar op.
Wat betreft de monopolistische houding van Hayek resp. de Swatch Group, zie het ook als een kans voor de horlogeindustrie. De Zwitserse kartelkommissie heeft duidelijk gemaakt, dat andere fabrikanten de tijd moeten krijgen om nieuwe kalibers te ontwikkelen. http://www.weko.admin.ch/publikationen/pressemitteilungen/00211/191104-Presserohstoff-ETA-D.pdf?lang=de&PHPSESSID=951c
Als dat inderdaad gebeurt, hebben de horlogefabrieken de keus uit verschillende werken. En dat zou positief moeten zijn voor de prijsontwikkeling van de werken en daarmee van de horloges.
Ik hoop natuurlijk, dat het werkelijk zo uitpakt, want de huidige situatie is absoluut een verarming met slechts één fabriek, die bepaalt wat er gemaakt wordt.
Het herinnert me aan de tijden van het Uhrenstatut, toen de FH bepaalde wie welk kaliber kreeg en hoeveel stuks. Alles was door en door gereglementeerd en de boekhouding werd regelmatig gecontroleerd!!
Sommige bedrijven zijn gewoon heel goed in marketing. Ze verkopen het product heel goed. Dat wil niet altijd zeggen dat het kwalitatief beter is.
Hier kan je eindeloos over discussieren. En allemaal voorbeelden aanhalen.
We hebben allemaal dezelfde interesse. De magie van het horloge! En bij de diverse forumdiscussies zie je ook wel dat er verschillende richtingen zijn!
Groet,
Paul
Leeuwarden
Ik kom net in een berichtje over de nieuwe superdunne MacBookAir de uitdrukking “Preis-Neid-Verhältnis” tegen, vrij vertaald is dat prijs-jalouzie-verhouding