horlogeachterkant losmaken met aanstekergas

vandaag een seiko openmaken lukte niet. de inkeping was vrijwel onzichtbaar en de wipper paste er niet in.
na even denken bedacht ik …krimpen. Als ik de achterplaat snel erg koud maak kan deze krimpen en misschien…
Hoe doe ik dat? aha men neme een kunststof horlogepersring(zit een schroefgat in het midden), een rubber ring en een bus aanstekergas. Plaats de rubber ring op de achterzijde vh horloge, klem deze vast met de kunststof ring, zet de gasbus op de opening en spuit een beetje gas erin.
na tien seconden is de achterklep een beetje gekrompen en gaat ie er gemakkelijk af.
ik weet niet of dit slecht voor een horlog is, of dat dit al bestaat, of misschien heeft iemand een beter idee?

5 likes

Ik mag dat wel, creatief denken. En het zou kunnen werken idd vanwege het krimpen.
Maar het snelle koelen kan schade opleveren kan ik me indenken. Neem een ijsklontje en leg dit in de zomer op je horlogeglas als deze warm is en je hebt condens aan de binnenkant.

Het wordt ook aangeraden om snelle grote temp. wisselingen te voorkomen. Dus theoretisch zou je methode een oplossing kunnen zijn. Maar stel je koelt hem snel en krijgt hem alsnog niet open heb je condens/vocht in een dichte kast.

Ik zou eerder kijken of je iets dunners zou kunnen vinden wat je er wel tussen krijgt

Je kan dit vervolgens ook proberen, de rest van het horloge heet maken. Als het niet lukt met gas op de deksel.:zipper_mouth_face:

In de plaats van aanstekergas, zou ik toch liever perslucht gebruiken. Dat lijkt me veiliger en gezonder.

Dit vocht zat dan al in de kast.

Maar ijsblokje is natuurlijk makkelijker om af te koelen dan de TS manier.

2 likes

Zou je dit kunnen uitleggen? :wink:

hoi abel, ik denk dat dat niet een goed idee is. ik wil het horloge openmaken zonder de kwetsbare onderdelen binnenin te beschadigen. de kast verhitten kan denk ik alleen werken als het uurwerk al is verwijderd, maar dat lukt alleen als ie al open is. kip eil

1 like

In de plaats van gas, zit er gewone lucht in de spuitbus, wordt veel gebruikt om elektronica te reinigen.
Onder andere te verkrijgen bij de Action

Dus jij zegt: pak een busje aanstekergas en zet dat op de achterkant. Dat koelt ook wel af ja. En makkelijker verkrijgbaar. Zou deodorant ook werken? :thinking:

1 like

bennie, is perslucht ook enorm koud? als ik een aansteker vul met gas en er lekt een beetje op je vingers dan wordt die plek meteen wit(bevroren) dit is mij nog niet gelukt met perslucht.

Je kan het je inderdaad zelf moeilijk maken…

Waarom niet gewoon met een mesje tussen de dekselrand? Wel een bot mes en een plastiek folie er tussen om geen krassen te maken.

Horloge op de foto is met schroefdeksel, maar is gewoon om even te tonen hoe het moet. :wink:

bmwx6m, zoals ik aangaf was de inkeping te klein voor mn kastopenmaak mesje. trouwens het houtschaaf mes werkt ook prima.(zie foto) goed idee van die plastic folie bedankt.

Had ik gelezen in je eerste berichtje, daarom foto van een mes waar het wel mee lukt.

Vandaar dat op de Bergeon tool zowel een dik bot mes staat als een gewoon zakmes, dat lukt wel.

Heb wel het mes bot gemaakt door er over een schuurpapier mee te snijden.

Was een beetje sarcasme hé :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Je kunt het aanstekergas ook door de opening van de kroon naar binnen spuiten en dan een vuurtje erbij houden. Succes gegarandeerd.

2 likes

Principe is hetzelfde als aanstekergas, alleen perslucht blaas je van afstand op een object, waardoor het vloeibare gas meteen verdampt, en dat doe je met aanstekergas gewoonlijk niet.

Koelend effect ontstaat door verdamping.

Doe jij het zo op de pinautomaten? :sunglasses:

Hier afbeelding van een Bergeon copy:

943a17a7cc5e4cad9ddc899306380c2a

Beide fabrikanten laten ze maken bij Victorinox.

2 likes

En je hebt meteen een leuke speurtocht voor het hele gezin.

2 likes

Nee, daar gebruik ik een plastic pasje met 4 cijferige code voor.

Daar wil ik wel iets op zeggen.
De klikdeksels heel koud maken zorgt ervoor dat het moeilijker van de kast afkomt.
Immers de rand van de deksel zal om de uitstekende rand van de kast moeten komen om vast te zitten.
Bij koud maken zal de deksel dus krimpen waardoor de rand moeilijker van de kast zal komen.

Dan zou je eerder stellen om de deksel te verwarmen, dan zal de rand een fractie uitzetten en zodoende eerder los komen.
Maar dan krijg je het volgende probleem, hoe ga je dat dan verwarmen, warmte zal vermoedelijk schade kunnen opleveren voor het uurwerk wat nog in de kast zit, zoals olie die dunner gaat worden en zal wegsijpelen uit de tapgaten, vet wat o.a. bij de tirette onderdelen zit zal zich gaan verplaatsen naar onderdelen waar het niet moet zijn, en bij overmatige verhitting kan zomaar een palet of plateau pin los komen uit het anker of plateau, kortom dat is dus niet zo’n goed idee.

Beter is om dan maar een tooltje aan te schaffen bijvoorbeeld een caseback opener.
Daar zijn verschillende modellen van in omloop van goedkoop naar duur, zie de foto.

3 likes