Horlogeband gemaakt van stuurtape

Een tijdje terug was ik klaar met het afbouwen van mijn fiets. En dat betekend weer zoeken naar nieuwe projecten, want ja (wat moet je anders met al je vrije tijd doen in de vakantie).

Maar dit is niet het fiets forum, dus terug naar horloge gerelateerde onderwerpen.

Ik was na het bouwen het hobby hok op aan het ruimen. Nu had ik nog best veel stuurtape over, wat me nog best de moeite waard leek om een band van te maken.

Aangezien de stuurtape meer te verduren krijgt dan een horlogeband lijkt me dit perfect materiaal om eens een horlogeband van te maken.

Ik heb het als volgt aangepakt:
Eerst een strip afsnijden van het materiaal op de juiste lengte.

Vervolgens de juiste lug diameter aftekenen:

Hierna de band smaller gemaakt zodat deze tussen de lugs past en vervolgens wat foam weg gesneden waar ik het leer om ga vouwen zodat ik een holte krijg waar de lug spring in past…

Vervolgens de flap gelijmd en omgevouwen met een metalen as er tussen om de lug spring ruimte te creëren.

Terwijl dit lag te drogen heb ik nog een nieuw stuk van de stuurtape afgeknipt. Vervolgens heb ik bij dit stuk stuurtape het volledige foam weg gesneden en weg geschuurd. Dit stuk leer word aan de binnenkant geplakt om zo een beter afgewerkt geheel te krijgen.

De 2 stukken zijn zo aan elkaar gelijmd dat de gaten van de band nagenoeg overeen komen. Deze gaten heb ik vervolgens gebruikt om de draad doorheen te halen. De andere zijde van de band heeft het zelfde traject afgelegd. Met dit als eindresultaat.

Het is een hele zachte flexibele band geworden die je nagenoeg niet om je pols voelt als je deze draagt.
En voor de eerste band die ik ooit gemaakt heb vind ik dat ik niet mag klagen met het resultaat :laughing:

90 likes

Mooi gedaan, slim idee! Ziet er sportief uit :+1:

1 like

Mijn beste,

Fantastisch zeg!!
Het samengaan van twee hobby’s komt op deze manier goed tot uitdrukking!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Origineel idee! Mooi hoor, ultieme recyclage van overschot :upside_down:
Geniet van je stuurtape-band :thumbsup:
Houd ons even op de hoogte of deze heel blijft na een tijdje dragen.

1 like

Geinig! Welk soort draad heb je gebruikt?

1 like

nice work, ziet er erg goed uit!

1 like

@johngo zal ik doen, maar zoals het er nu uit ziet lijkt de band heel te blijven.

@Dotx Dat zou ik niet weten, ik heb de eerste klos draad gebruikt die ik gevonden kreeg. :grin:

Heel gaaf @stefanketelaars :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

Past helemaal in m’n straatje als sportman!

1 like

Supergaaf. Leuk idee en erg mooi uitgewerkt!

Wellicht n idee om n handeltje te beginnen…:smiley:

1 like

Geweldig man<ik denk dat je het druk krijgt met vragen hier om te maken en verkopen!! :slight_smile:

2 likes

Ik denk dat 'ie nog knap staat om de EMG :smiley:

2 likes

Om de Stowa ook hoor :grin:

2 likes

@25tien Voor mij hetzelfde! daarom vond ik dit wel een gaaf idee om uit te werken.

@Guapo @Farfal Wie weet :stuck_out_tongue_winking_eye: nu heb ik nog even de tijd. Al ben ik met een ander groot project bezig wat ook gedeeltelijk horloge gerelateerd is.

2 likes

Het ziet er gewoon mooi en sterk uit en heeft daarnaast net een afwijkende ‘look’. Ik zou er iig wel een van je afnemen…:smile:

En vwb dat andere project: ga je dat op termijn communiceren op het forum? Of is het daarvoor niet geschikt?

1 like

Watchwinder op basis van een fiets? :zipper_mouth_face:

3 likes

Erg leuk!

1 like

Gaaf! ziet er fraai uit

1 like

@Guapo Ik zal het in mijn achterhoofd houden stel ik ga er een paar maken voor het forum.
Stel er is genoeg animo kan ik er wel een paar maken!

@GMTplus1 bijna, een fiets op basis van een watchwinder :stuck_out_tongue_closed_eyes: Wat ik en een maat aan het ontwikkelen zijn is een open source smartwatch die via motion control en handbewegingen modules aan kan sturen. En dit dan via infrarood/bluetooth en wifi. Denk niet dat dit echt iets is voor het horloge forum :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Wat scheelt het :roll_eyes:

1 like

Ik vind het een stoere band Stefan.
Creatief baasje ben jij, en dat in je vakantie!

1 like